Archívum

Keresés dátum alapján
-

Miben keres?

Hírekben és videókban
Csak a hírekben
Címben és leírásban
Csak a címben
Gördeszkapályát is építenek a megújuló téren
2017-10-26
152 olvasó

Gördeszkapályát is építenek a megújuló téren

A négyszázmilliós pályázati támogatásból a színházat és a közösségek házát is korszerűsítik.Teljesen megújul a 48-as tér, a színházban és a közösségek házában is nagyszabású korszerűsítések valósulnak meg, emellett számos közösségépítő programot szerveznek 2020. év végéig – a helyi közösség fejlesztését célzó projektre 400 millió forint támogatást nyert a Területfejlesztési Operatív Program keretén belül az önkormányzati képviselet mellett civil szervezeteket és gazdasági szereplőket is tömörítő Komlóért Egyesület. Mint azt Polics József, Komló polgármestere, az egyesület elnöke kiemelte, a pályázati támogatásból mintegy 207 millió forintot fordítanak infrastrukturális fejlesztésekre. Ennek részeként a 48-as teret a mai kor igényeinek mindenben megfelelő közösségi színtérré alakítják. Többek közt a helyi fiatalok régóta megfogalmazott igényeinek megfelelően egy gördeszkapályát hoznak létre a területen, és például okospadok is helyet kapnak majd a téren. A színház színpadát is felújítják, korszerűsítik a hangtechnikát is, illetve a közösségek házának fejlesztése is része a projektnek. Mindemellett számos közösségépítő programot valósítanak meg az elkövetkezendő két év során – mindezekre 133 millió forintot szánnak. Négy kiemelt téma köré – összetartozás, egészségvédelem, környezetvédelem illetve közbiztonság és bűnmegelőzés – szerveződnek majd ezek az események. A támogatásból működtetési költségekre 60 millió forintot fordítanak. Polics József kiemelte, a város a különféle rendezvények alkalmával sorra bizonyítja, mennyire összetartó a helyi közösség, a pályázati támogatás ennek erősítéséhez járul nagy mértékben hozzá. A szabadidősport támogatását fontosnak tartja az önkormányzat, a 48-as térre tervezett gördeszkapálya is ezt a célt szolgálja. A szilvási KRESZ-park szabadtéri sportközponttá alakítása is egybevág a törekvéssel: ott is hamarosan hiánypótló beruházás indul. Kosárlabdára, kézilabdára és kispályás focira is alkalmas, rekortánborítású sportpálya épül. A 40-45 millió forintos fejlesztés 70%-át komlói cégek társasági adójából, illetve az önkormányzat saját keretéből finanszírozzák. Forrás: Bama

Állati Halloween a Pécsi Állatkertben
2017-10-26
171 olvasó

Állati Halloween a Pécsi Állatkertben

Október 28-án, szombaton rendezi a Pécsi Állatkert Állati Halloween eseményét. A Vadon a város felett jelmezversennyel, tökfaragással és számtalan aktuális mókával várja az érdeklődőket. Az állatkert, melynek számos új lakója érkezett vagy született a közelmúltban, izgalmas elfoglaltságokkal várja vendégeit 2017. október 28-án. 10.30-20.30 óráig látványetetésekkel szeretnék bemutatni az intézmény lakóit. Este 21.00 óráig tökfaragás, nemezelés, zománcfestés, bátorságpróba, arcfestés és az évszaknak megfelelő tökös-gesztenyés finomságok várják a kicsiket, nagyobbakat. A ráadás a 17.30-kor és 19.00 órakor kezdődő vezetett Halloween túra, valamint a színjátszók előadása. Látványetetések: 10.30: Borjúfóka-tréninggel egybekötött etetés11.30: Ormányos medvék etetése12.00: Gyűrűsfarkú makik etetése12.30: Ragadozó gyíkok etetése a Főépületben13.30: Az akváriumok lakóinak etetése (találkozás a cápaakvárium előtti téren)14.00: Amerikai bölények etetése a látogatók bevonásával14.30: Borjúfóka-tréninggel egybekötött etetés16.00: Nílusi vízilovak etetése a látogatók bevonásával16.30: Szurikáták17.00: Barna medve17.30: Csimpánzok etetése (belső férőhelyen)18.00: Pumák18.30: Pumák és perzsa leopárd (belső férőhelyen)19.00: Zászlós farkú kolobuszok etetése a látogatók bevonásával19.30: Oroszlánok etetése20.00: Galléros páviánok etetése20.30: Rókák, borzok, mosómedvék. Kedvezmények a jelmezben érkező látogatók részére: – 14 év alatt 50%  kedvezmény a belépőjegyek árából.– 14 év felett 20% kedvezmény a teljes árú egyéni belépőjegyek árából.– Kombinált I vagy kombinált II típusú jegy vásárlása esetén: 1 jelmez után 10%, 2 jelmez után 20%, 3 jelmez után 30% kedvezmény a jegy árából. Forrás, fotók: PécsZoo  

Kocsis Zoltánról nevezi el pécsi próbatermét a Pannon Filharmonikusok zenekar
2017-10-26
127 olvasó

Kocsis Zoltánról nevezi el pécsi próbatermét a Pannon Filharmonikusok zenekar

A tavaly ősszel elhunyt Kocsis Zoltánról, a világhírű zongoraművészről, karmesterről és zeneszerzőről nevezi el a pécsi Kodály Központban található próbatermét a koncertterem rezidens együttese, a Pannon Filharmonikusok zenekar (PFZ) november 9-én.Az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közlemény felidézte: a Pannon Filharmonikusok a megújulásától számítva több mint egy évtizeden keresztül élvezhette Kocsis Zoltán szakmai mentori támogatását. Az állandó vendégkarmesterként minden évadban fellépő dirigens koncertjei teltházat vonzottak - tették hozzá, kiemelve, hogy "a rendkívül intenzív és tartalmas közös munkák emlékére" az együttes Kocsis Zoltánról nevezi el zenekari próbatermét.        Az ünnepélyes teremavatás november 9-én 18 órakor lesz, amely után tartják meg a PFZ Kocsis Zoltánra emlékező, három részből álló pécsi koncertsorozatának első hangversenyét. A fiú címet viselő esten zongorán közreműködik Kocsis Krisztán; vezényel Bogányi Tibor.    A sorozat műsorának összeállításakor Kocsis Zoltán legkedvesebb zeneszerzőinek műveiből válogatott az együttes: műsorra kerülnek Beethoven, Rahmanyinov, Richard Strauss, Kurtág György, Bach és Bartók Béla darabjai - olvasható az írásos összegzésben. A sorozatot a Nemzeti Kulturális Alap és az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatja. Forrás: MTI


Már közlekedik az első német önvezető városi busz
2017-10-26
1895 olvasó

Már közlekedik az első német önvezető városi busz

Az első önjáró városi buszt szerdán helyezte üzembe a német vasúttársaság Bad Birnbach alsó-bajorországi fürdővárosban.Az elektromos meghajtású minibusz egyelőre a belváros és a termálfürdő között ingázik, de jövőre érinti a vasútállomást is. A francia gyártmányú, hat ülő- és hat állóhelyes jármű használata ingyenes, a Deutsche Bahn (DB) főleg tapasztalatokat akar gyűjteni, mivel jövőre hasonló sofőr nélküli szolgáltatást akar indítani Hamburgban, majd más német nagyvárosokban is.Az EasyMile francia startupcég által fejlesztett jármű 40 kilométeres óránkénti sebességre is képes, de a dél-németországi kisvárosban 15 kilométeres sebességgel közlekedik, 8 perc alatt teszi meg a 700 méteres távolságot a centrum és termálfürdő között. Alacsony sebességével nem akadályozza a forgalmat, mivel útvonalán amúgy is óránként 30 kilométer a megengedett legnagyobb sebesség.A vezető nélküli jármű lelassít, ha szenzorai akadályt érzékelnek az úton. Arra még nem képes, hogy önállóan is kikerüljön egy esetleg szabálytalanul parkoló autót, ezért a járművön tartózkodik egy szakember, aki adatokat is gyűjt a működésről.Az önjáró busz később kívánságra házhoz is megy az utasokért. A DB szerint az önjáró járművek főleg vidéken növelhetik a mobilitást, ott, ahol az emberek jobban rászorulnak az autóra. Forrás : hirado.hu / MTI

Steinmeier: meg kell haladni az elidegenedést a német-orosz viszonyban
2017-10-26
182 olvasó

Steinmeier: meg kell haladni az elidegenedést a német-orosz viszonyban

Moszkvának és Berlinnek közösen kell meghaladnia a kétoldalú viszonyban az elmúlt években bekövetkezett elidegenedést - jelentette ki a német államfő, amikor szerdán fogadta őt Vlagyimir Putyin orosz elnök Moszkvában. Frank-Walter Steinmeier hangsúlyozta, hogy a kapcsolatok válságának megoldásához párbeszédre és hosszú távú elkötelezettségre van szükség. Kijelentette, hogy kész ehhez személyesen hozzájárulni.     Az orosz elnök reményét fejezte ki, hogy német hivatali partnerének látogatása hozzájárulhat a kétoldalú viszony megerősödéséhez. Emlékeztetett arra, hogy vendégével, aki akkor még Németország külügyminisztere volt, 2016 tavaszán találkozott legutóbb. Ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy Steinmeier több funkciót betöltve is részese volt az orosz-német kapcsolatok alakításának.     Steinmeier elnöki minőségében először jár Oroszországban, és hét év óta az első német államfő, aki felkereste Moszkvát. A két ország viszonya az ukrán válságba történt orosz beavatkozás miatt romlott meg.     A német államfő látogatásának hivatalos oka az volt, hogy jelen legyen azon a szertartáson, amelyen az orosz állam a reformáció 500. évfordulója alkalmából visszaszolgáltatja a Péter és Pál-székesegyház tulajdonjogát az az oroszországi evangélikus (lutheránus) egyháznak. A német államfő megköszönte Putyinnak a gesztust, mint ahogy azt is, hogy az orosz vezetés rendezte a kalinyingrádi német-orosz ház körül kialakult helyzetet.     Mielőtt Putyinnal tárgyalt volna, Steinmeier Mihail Gorbacsov volt szovjet elnökkel és pártfőtitkárral, valamint a Memorial jogvédő szervezet képviselőivel találkozott az orosz fővárosban.     A csúcsszintű megbeszéléseket követően a két vezető közös sajtóértekezletükön ismételten hangsúlyozta hogy a politikai nehézségek ellenére készek együttműködni a kétoldalú viszony stabilizálása és fejlesztése érdekében.    "Távol állunk a normális kapcsolatoktól. Még mindig megvannak a nyílt sebek, különösen azok, amelyeket a Krím elcsatolása és a kelet ukrajnai konfliktus okozott, amelyek megterhelték és továbbra is megterhelik viszonyunkat" - mondta Steinmeier.    Az orosz elnök arról szólt, hogy német vendégével megvitatta a délkelet-ukrajnai helyzetet, és egyetértett vele abban, hogy azt a minszki megállapodások következetes végrehajtásával lehet megoldani. Elmondta, hogy megvitatták azt az orosz javaslatot is, hogy az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) megfigyelőinek biztonságát ENSZ-békefenntartók szavatolják a válságövezetben.     Putyin reményét fejezte ki, hogy a válság megoldásában szerepet kapnak majd azok a megoldási javaslatok, amelyeket a német elnök külügyminiszter korában terjesztett elő.    Steinmeier közölte: vendéglátójával együtt realista azzal kapcsolatban, hogy egy megbeszélés alatt csak korlátozott eredmények érhetők el, és hogy további tárgyalásokra van szükség, hogy kihozzák a kapcsolatokat a "negatív spirálból". Hangoztatta, hogy Berlinnek és Moszkvának ellentéteik ellenére keresniük kell azt, ami összeköti őket, és hogy a két országnak célul kell kitűznie a kapcsolataikban meglévő kiszámíthatatlanság csökkentését.    Putyin közölte: Oroszország és Németország között egyetértés alakult ki abban a tekintetben, hogy az összes terroristát véglegesen likvidálni kell Szíriában, és hogy hozzá kell járulni az arab országban zajló konfliktus politikai rendezéshez. Mint mondta, az eszmecsere kiterjedt a Koreai-félszigeten kialakult helyzetre is. Forrás: MTI

A komlói társasházak aktuális helyzetéről (Budaházy György)
2017-10-26
40 néző

A komlói társasházak aktuális helyzetéről (Budaházy György)

A Lakásfenntartó Szövetkezet munkájáról kérdeztük Budaházy Györgyöt.


Kalandjairól mesélt a világjáró kerékpáros (Szinyákovics Béla)
2017-10-26
50 néző

Kalandjairól mesélt a világjáró kerékpáros (Szinyákovics Béla)

Legkiemelkedőbb útjairól, jövőbeli terveiről kérdeztük Szinyákovics Bélát.

Csaba és Én - A társadalom összetartó ereje
2017-10-26
35 néző

Csaba és Én - A társadalom összetartó ereje

A közös cselekvés, érdekek, célok, család szerepe.

Az 1956-os forradalomra emlékeztek a színházban (Dr. Hoppál Péter, Polics József)
2017-10-26
28 néző

Az 1956-os forradalomra emlékeztek a színházban (Dr. Hoppál Péter, Polics József)

A megemlékezési ünnepséget láthatják a videóban.


A közelgő ünnepekről kérdeztük a plébánost (Hamzau Relu)
2017-10-26
37 néző

A közelgő ünnepekről kérdeztük a plébánost (Hamzau Relu)

A Mindenszentekről és a Halottak napjáról beszél Hamzau Relu.

Hatalmas ősi és érintetlen lávabarlangot detektáltak a Holdon
2017-10-25
1371 olvasó

Hatalmas ősi és érintetlen lávabarlangot detektáltak a Holdon

A japán Kaguya/SELENE (“Holdhercegnő”) holdszonda fedélzeti radarja a Hold felszíne alatt hatalmas lávacsatornát fedezett fel, amit a NASA GRAIL holdszonda-párosának gravitációs mérései is megerősítettek. A holdi barlangok a jövő űrhajósai számára lakóhelyet és biztos menedéket jelenthetnek, ahol elbújhatnak a kozmikus sugárzás, illetve meteorok elől.Váratlan felfedezést tett még 2009-ben a Hold körül keringő japán Kaguya holdszonda, ugyanis égi kísérőnk felénk forduló oldalán a Marius Hills területen a szonda felvételein néhányszor tíz méteres sötét lyuk látszott. A Hold más vidékein is felfedeztek még ilyen sötét lyukakat. Az egyik ilyen jellegzetes holdi lyukat, a Marius Hills Hole-t (MHH) a felfedezést tevő japán kutatócsoportnak a vezetőjéről, Junichi Haruyamáról Haruyama-üregnek  nevezték el. Az ilyen lyukak lávacsatornák feletti felszíni réteg-beszakadásai és lejáratok lehetnek a csatornák belsejébe – egyébként a Földön sok ilyen van, de a például a Marson is találtak már ilyet.Az alábbi képen a nevezetes MHH holdfelszíni lyuk látható, ahol besüthet a Nap az üregbe. A Hold Marius Hills vidéke a Viharok Óceánja (Oceanus Procellarum) területén található és a mintegy 3,5 milliárd évvel ezelőtt végbement vulkáni tevékenység nyomait őrzi, elsősorban a nagy számú holdi dómok jelenlétével. Ennek megfelelően nem véletlen, hogy a felszín alatti lávafolyásokból maradt lávacsatornák is lehetnek ezen vidéken.Tetsuya Kaku, a Tokai Egyetem doktorandusz hallgatója és Junichi Haruyama professzor (JAXA) egy nemzetközi csoporttal elemezték a Kaguya fedélzeti radarjának méréseit. Az adatokban egy adott irányban lefelé nézve kettős radarjel is látszik, ami a felszínről és a felszín alatti üreg aljzatáról való visszaverődésre utal, illetve egy közbülső kisebb intenzitású jel az üreg tetejére utal.Mivel a Kaguya radarját nem a Hold felszíne alatt mélyen húzódó barlangok kutatására, hanem csak a holdfelszín felső rétegeinek elemzésére, ezért a NASA GRAIL (Gravity Recovery and Interior Laboratory) holdszonda-párosának pontos gravitációs mérései segítettek a Marius Hills lávacsatornái és barlangjai keresésében. Az ezek utaló jel a környezetnél kisebb gravitációjú helyek létezése.A radarmérések természetéből adódóan a radar és gravitációs mérések kétféle barlangot is megengednek a vizsgált területen: vagy egy viszonylag kisebb, de így is több tíz méteres belmagasságú üreg van vastagabb felszín alatt, vagy egy akár 100 m-t is meghaladó csarnok vékonyabb felszín által borítva. A barlang a felszín alatt mintegy néhányszor 10 méter és 200 méter között húzódik, szélessége száz méterig terjed és 50 km hosszúságban terül el a Marius Hills lyuktól (MHH) holdrajzi nyugati irányban. Ez arra utal, hogy a Holdon a földinél sokkal nagyobb lávacsatornák kialakulhattak.A mindenképp hatalmas holdi barlang vagy láva csatorna méretére adódó két lehetőséget mutatja az alábbi kép. Mindez azért érdekes, mert az űrhajósok kellő biztonságú és hosszúságú tartózkodása mindmáig megoldásra váró probléma. David Blair (Purdue Egyetem) kutatója szerint a Hold felszíne alatt akár egy földi nagyváros belvárosa is elférhetne, ahol telepesek élhetnének a távoli jövőben. Az alábbi kép ezt az elképzelést mutatja. Ehhez azonban az emberes holdutazásokat is előtérbe kell helyezni a közeli jövőben. Például amerikai Nemzeti Űrkutatási Tanács (National Space Council) ülése kapcsán Mike Pence alelnök bejelentette, hogy Trump elnök az amerikai űrkutatás figyelmét a Holdra kívánja fókuszálni, amihez a NASA számára alapvető feladat lesz az emberes holdutazások felújítása.A hatalmas holdi barlang felfedezésével kapcsolatos tudományos cikk a Geophysical Research Letters folyóiratban jelent meg. Forrás: csillagaszat.hu / onlinelibrary.wiley.com / purdue.edu

Pár év múlva csak a nagyon gazdagok fognak saját autóval járni
2017-10-25
4969 olvasó

Pár év múlva csak a nagyon gazdagok fognak saját autóval járni

10-15 év múlva teljesen feleslegessé teszi a saját autók használatát az igény szerint megrendelt autonóm jármű.Már ma is több cég lehetővé teszi Budapesten is, hogy a tulajdonlás hatalmas egyszeri költsége, és az utána szükséges fenntartási díjak fizetése helyett náluk csak az aktuális használatért kelljen fizetni. Ilyenkor az okostelefonon megnézzük merre van az adott cég legközelebbi járműve, és percre megvan határozva mennyit kell fizetnünk érte. A Roland Berger tanulmánya szerint egy ilyen vagy hasonló konstrukció a jövőben teljesen kiváltja a ma még szinte egyeduralkodó autóvásárlást, egyszerűen azért, mert jóval olcsóbb lesz a mostani tarifáknál. Számításuk szerint egy autonóm jármű taxiként igénybe véve személykilométerenként körülbelül 60 százalékkal a hagyományos taxik árai alatt lesz. Más szakértők még nagyobb költségmegtakarítást prognosztizáltak: az UBS svájci bank elemzői úgy számoltak, hogy az árak akár 80 százalékkal is mérséklődhetnek még az Uberhez képest is. Mindez több tényező együttes hatásának lesz köszönhető.Az elektromos gépkocsik üzemeltetése hosszú távon 15-20 százalékkal lehet majd olcsóbb, és szintén fontos tényezők lehetnek a közlekedéstervezéssel és az autók kihasználtságának növelésével elérhető megtakarítások, melyekben kifinomult algoritmusok segíthetnek. Markus Lienkamp, a Müncheni Műszaki Egyetem Járműtechnikai Tanszékének professzora áprilisban azt mondta, hogy a számítások alapján mindössze 18 000 robottaxi kell 200 000 gépkocsi kiváltásához, ez pedig arányosan kevesebb elfogyasztott üzemanyagot és kisebb környezeti terhelést jelent. A robottaxik az idő akár 50 százalékában is úton lehetnek és hatékonyabban kihasználhatók. A svájci bank adatai alapján, ha egy háztartásban teljesen megszűnik a saját gépkocsi és a lakók ehelyett évente 10 000 kilométert egy aktuálisan hívott autonóm járművel fognak megtenni, úgy minden esztendőben 5000 eurót tudnak megtakarítani. A globális átlagköltségek így a mostani napi 24 euróról 7,20 euróra csökkennének. (Kevesekben tudatosul, hogy az autózással kapcsolatos költségek kiszámolásánál értékvesztéstől kezdve mennyi mindent figyelembe kell venni, és egy utazás benzinpénzét simán összehasonlítják egy ugyanaddig a célig tartó vonatjegy árával.)A legtöbb szakértő egyetért abban is, hogy a közlekedési balesetekben elhunytak száma drasztikus mértékben csökkenhet, ha az önállóan közlekedő járművek lesznek a meghatározók az utakon. A baleseteknél az ember számít a legfőbb okozati tényezőnek, mert többek között fáradt vagy figyelmetlen lehet, illetve rosszul becsül meg egy szituációt. Forrás: sg.hu / welt.de


Üzemanyagként számítják majd az autóáramot
2017-10-25
7853 olvasó

Üzemanyagként számítják majd az autóáramot

A Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM) az év végéig elkészül az elektromobilitást szabályozó átfogó törvény tervezete, amely tartalmazza majd azt is, hogy amint áthalad az áram az e-töltőponton, jogi értelemben villamosenergia-termékből üzemanyagtermékké változik - ismerteti szerdai számában a Világgazdaság.A gazdasági napilap cikke szerint néhány helyen már most is kérnek pénzt az elektromos autók töltéséért, de ott az eladók kiskaput használnak: becsomagolják az áram árát a parkolási díjba. Kiskapu az is, amikor az otthoni töltés árát az egyetemes szolgáltatási tarifával fizetteti meg a szolgáltató. Ezek egyelőre megengedhetők, de később nem lesz rájuk mód.Uniós direktíváknak tesz így eleget Magyarország az NGM-ben készülő törvény életbeléptetésével, definiálja például a szükséges fogalmakat, meghatározza az állami, illetve önkormányzati jogköröket és kötelezettségeket.A direktíva fő elvárása az, hogy átlátható és átjárható, összehasonlítható legyen az idő-, illetve a mennyiségalapú töltés elszámolása. Arra azonban nem tér ki, hogy az elektromos autók áramának értékesítését hogyan kell fizetős, kereskedelmi szolgáltatássá tenni. Forrás: hirado.hu / MTI

Ünnepi koncerten mutatják be a pécsi egyetem új Fazioli-versenyzongoráját
2017-10-25
149 olvasó

Ünnepi koncerten mutatják be a pécsi egyetem új Fazioli-versenyzongoráját

Ünnepi koncerten mutatják be szerda este a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara (PTE-MK) számára a közelmúltban Olaszországból beszerzett új Fazioli-versenyzongorát a pécsi Liszt Ferenc Hangversenyteremben - tájékoztatta a felsőoktatási intézmény az MTI-t.Az írásos összegzésben a "zongorák Stradivarijaként" említett hangszerről közölték: azt a PTE átfogó fejlesztését 24 milliárd forintból megvalósító Modern városok program keretében, 43 millió forintért vásárolták meg. Ismertetésük szerint Paolo Fazioli és szakemberekből álló csapata az észak-olaszországi Sacilében olyan zongorát alkotott, amely méltó párja Stradivari híres mesterhegedűinek. A két hangszermárkában nemcsak a kiváló minőség, hanem a felhasznált fa típusa is közös: mindkettő a Sacilétől mintegy száz kilométerre található Fiemme-erdő különleges lucfenyőiből készült - írták.    A Fazioli-hangszereket egyenként, kézzel készítik a harmincöt fős sacilei műhelyben, amely eredetileg Fazioli apjának bútorgyárára épült rá.    A zongora számára a debütálást jelentő koncerten fellép Bánky József zongoraművész, Király Csaba, Liszt-díjas zongoraművész, Rohmann Imre világhírű pianista és felesége, Kurucz Tünde, valamint Fodor Gabriella és Holics László zongoraművészek - sorolta a tájékoztató.    Vas Bence, a kar zeneművészeti intézetének igazgatója a közleményben a hangszert úgy méltatta, hogy "a minőségi hangszer az alapja a magas színvonalú zeneművészetnek, és a zene oktatásának". A különleges versenyzongorát mind az oktatásban, mind a hangversenyeken használni fogják a PTE-MK oktatói és hallgatói - hívta fel a figyelmet az egyetem.Forrás: MTI Fotók: Potenton Alapítvány

 Hátrányos helyzetű diákokat segítő programot indít a pécsi egyetem
2017-10-25
140 olvasó

Hátrányos helyzetű diákokat segítő programot indít a pécsi egyetem

Hátrányos helyzetű diákok számára készségfejlesztő programokat indít a Pécsi Tudományegyetem (PTE), hogy segítse bekerülésüket a felsőoktatásba, elsősorban a matematikai, a természettudományi, az informatikai és a műszaki szakokra.A felsőoktatási intézmény az MTI-nek eljuttatott közleményében azt írta, az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) 788 millió forintos forrásából megvalósuló projektben a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (NJSZT) a PTE konzorciumi partnere. A program az Európai Stratégiai Beruházási Alap támogatásával valósul meg 2021. október végéig.    A kezdeményezés fő céljai között említették a hátrányos földrajzi, társadalmi, gazdasági helyzetből származó fiatalok képzettségi szintjének javítását, felsőfokú végzettséghez jutásuk elősegítését főként az általuk alulreprezentált szakokon. Ezen felül a matematikai, a természettudományi, az informatikai és a műszaki szakokra való jelentkezés fokozása szerepel a célok között. A 6. osztálytól kezdődően a diákok számára nyári táborokat, szakmai versenyeket, pályaorientációs tréningeket, üzemlátogatásokat és élményműhelyeket is rendeznek - áll az összegzésben. A közleményben kitértek arra is, hogy az NJSZT elkötelezett az informatikai tehetséggondozás és informatikus utánpótlás-nevelés mellett, ezért kedvcsináló szakmai előadásokkal, programozási és robotika szakkörökkel, azokhoz kapcsolódó helyi táborokkal és a pedagógusok képzésével járul hozzá a projekt sikeréhez. Forrás: MTI


Jövőre jönnek az amerikai űrkapszulák
2017-10-24
236 olvasó

Jövőre jönnek az amerikai űrkapszulák

A NASA közzétette a jövő évben esedékes főbb tesztek pontos dátumait. Akik figyelemmel követik az űrkutatás területét, az itt megjelenő kisebb-nagyobb bejelentéseket, azok jól tudják, hogy 2018 több szempontból is fordulópont lehet. Az amerikai fél számára nagy előrelépést jelentene, ha sikeresen mutatkoznának be a saját fejlesztésű, immár embert is szállító kapszulák, amelyekkel kiválthatnák az orosz segítséget. Az amerikai asztronauták immár 6 éve orosz rakéták révén jutnak el a Nemzetközi Űrállomásra, az űrsiklók nyugdíjazása óta ugyanis nem készültek el az azokat kiváltani hivatott eszközök. A NASA azonban most közleményben jelezte, hogy közeledünk a fontos dátumokhoz, bár ezúttal két magáncég közreműködésével valósulhat meg a visszavonultatott platform kiváltása – nem mintha ez a korábbi évtizedekben nem így lett volna, hiszen a beszállítók között mindig is magáncégek voltak versenyben, bár azért a főszerep akkor még egyértelműen a kormányzati ügynökségnek jutott. A most megjelent menetrend szerint a SpaceX jövő év áprilisában lőné fel első alkalommal a Crew Dragon névre keresztelt kapszulát, amely az első repülés során még nem legénységgel repülne – eredetileg erre még idén sort kerítettek volna. Ezt követné augusztusban a sorrendben második start, amelyen már űrhajósok is részt vennének (már amennyiben nem merülnek fel komolyabb akadályok), eddig azonban már a rivális Boeing is készen állna saját megoldásával, amely szintén augusztusban startolna el, az Orbital Flight Test keretében, az első alkalommal ugyanúgy legénység nélkül. Ezt novemberben követné a CST-100 Starliner és az ULA által biztosított Atlas-V rakéta második közös repülése, immár űrhajósokkal, vagyis nagyjából egy éven belül megvalósulhat az orosz „űrtaxik” kiváltása. A SpaceX a maga részéről egyszerre több Crew Dragon kapszulát épít, ők szeretnének egy harmadik fellövésre is sort keríteni, a fent említett kettő között, hogy teszteljék a vészhelyzetekre tartogatott rendszert, amely a legénységet hivatott biztonságba juttatni egy esetleges baleset során. A dátumok persze változhatnak, itt egyesek szerint 2019-re csúszhatnak át az űrhajósokkal lebonyolítandó küldetések, a NASA nyilván ezt is szem előtt tartva bérelt további 5 helyet a Szojuz rakétákon a jövő évre. Forrás: sg.hu / blogs.nasa.gov

A katalán kormány az alkotmánybírósághoz fordul a 155-ös cikk alkalmazása miatt
2017-10-24
106 olvasó

A katalán kormány az alkotmánybírósághoz fordul a 155-ös cikk alkalmazása miatt

Az alkotmánybírósághoz és a legfelsőbb bírósághoz fog fordulni a katalán kormány amiatt, hogy megpróbálja megállítani az alkotmány 155-ös cikkének alkalmazását, amit "fenyegetésnek" tart - jelentette be a katalán kormányszóvivő keddi sajtótájékoztatóján Barcelonában. Jordi Turull úgy vélte, hogy ki kell meríteniük a igazságszolgáltatás összes lehetőségét, hogy megvédjék magukat. Készek arra is, hogy nemzetközi jogi eljárásokat kezdeményezzenek, amennyiben a hazai joghatóságok nem a javukra döntenek - tette hozzá.     A politikus megerősítette: Carles Puigdemont katalán elnök szándéka, hogy személyesen jelenjen meg és érveljen a spanyol parlament felsőházában, a szenátusban, amely ezekben a napokban tárgyalja a spanyol kormány Katalóniában tervezett intézkedéscsomagját. Ennek része a katalán kormány feloszlatása és előrehozott választások kiírása.    Turull szerint azonban a szenátus az időpontokkal nem könnyíti meg a katalán elnök helyzetét, mivel csütörtökön a katalán parlament is ülést tart.     Madridban megtartotta alakuló ülését az a 27 tagú szenátusi bizottság, amely következő napokban megvitatja a spanyol kormányzati javaslatokat.     A szenátus hivatalos levelet küldött a katalán elnöknek, és egyebek mellett arról tájékoztatta hivatalosan, hogy csütörtök késő délután a bizottság ülésén illetve másnap délelőtt a szenátus plenáris ülésén van lehetősége felszólalni.     Ahogy arra egyébként a javaslatok előterjesztőjeként a spanyol kormánynak is alkalma van. Így nem kizárt, hogy akár a bizottságban, akár a plenáris ülésen egy "szemtől-szembe" vita is létrejöhet a felek között.    Gazdasági, közéleti és politikai szereplők egyre többen kérik nyilvánosan Carles Puigdemontot, hogy megelőzve a szenátus döntését maga jelentsen be előrehozott parlamenti választásokat Katalóniában.     Margarita Robles, a Spanyol Szocialista Munkáspárt (PSOE) parlamenti szóvivője szerint ezzel a lépéssel még leállítható a 155-ös cikk alkalmazásának folyamata. A spanyol parlament legnagyobb ellenzéki erejének számító párt támogatta a kormányzati beavatkozást Katalóniában.    Rafael Catalá spanyol igazságügyi miniszter viszont arról nyilatkozott, hogy szerinte ez már nem változtatna semmin, az elindított folyamatot csak az állíthatja meg, ha a katalán kormány lemond a függetlenségi törekvésekről és visszatér a törvényességhez. Forrás: MTI

Kisebbségben maradt Budapest a kiküldöttek kérdésében
2017-10-24
178 olvasó

Kisebbségben maradt Budapest a kiküldöttek kérdésében

A cseheket és a szlovákokat leszalámizták, így a közös visegrádi pozícióhoz tartva magát Magyarország három másik tagállammal együtt kisebbségben maradt a kiküldött munkavállalókról szóló irányelv módosításáról a Tanácsban hétfő éjszaka 12 órányi tárgyalás után kötött politikai megállapodás szavazása során.A kezdethez képest jelentősen puhult Magyarország és a V4-ek álláspontja az elsősorban a francia köztársasági elnök által forszírozott kiküldetési irányelvet illetően, a magyar küldöttség a foglalkoztatási tanács hétfői ülésén mégis a közös álláspont ellen szavazott. A szavazást megelőzően 12 órán át gyűrték egymást a nemzeti delegációk, akik a nap végén nyélbe ütötték az alkut a kiküldött munkavállalókról szóló, 1996-os irányelv módosításáról. Így a Tanács ezzel a közöd állásponttal bocsátkozik most majd egyeztetésekbe az Európai Parlamenttel a körülbelül 2 millió európai munkavállalót érintő jogszabályról. Magyarországhoz hasonlóan Lengyelország, Litvánia és Lettország is nemmel szavazott az észt elnökség kompromisszumos szövegére, míg a brit, az ír és a horvát delegáció a közúti közlekedési szállítási szektor versenyképességét féltve tartózkodott a voksolásnál. A BruxInfo nevük mellőzését kérő forrásokból úgy értesült, hogy erős lobbizásra – amiben a franciák vitték a prímet – a cseheket és a szlovákokat végül hétfő éjszaka sikerült leszalámizni a közös visegrádi álláspontról. Így Magyarország, amely a közös álláspontot kidolgozta és arról hónapok óta egyeztetett Franciaországgal, végül nemmel szavazott. Így a két évvel ezelőtti kötelező menekültkvótához hasonlóan Budapestet egy másik kényes, nyugat-keleti választóvonal mentén elkülönülő politikai ügyben is leszavazták és kisebbségben maradt. A V4-es alkupozíció lényege az volt, hogy készek belemenni a kiküldött munkavállalókra vonatkozó szabályok szigorításába és a kiküldöttek javadalmazási szabályainak módosításába, cserébe a közúti fuvarozói szektor sajátosságainak (mobil jellegének) elfogadásáért és külön paramétereinek egyidejű rögzítéséért az irányelv felülvizsgálatában. Ez a feltétel csak annyiban teljesült, hogy a kiküldött munkavállalókra vonatkozó módosított szabályok most még nem vonatkoznak a közúti teherfuvarozókra, hanem csak a szektorspecifikus jogszabály (erre a Bizottság nemrég előterjesztett egy külön javaslatot) hatályba lépésének időpontja után. A V4-ek közös álláspontjának értelmében – ami mögé egy ponton 14 tagországot sikerült felsorakoztatni – a nemzetközi áruszállítás tekintetében 10, az úgynevezett kabotázs fuvarok esetében (egy tagállamon belül található két célpont közötti fuvar) 7 napig nem alkalmaznák a kiküldetési szabályokat. Ezt követően pedig csak a javadalmazásra és a fizetett éves szabadságokra vonatkozó rendelkezéseket lehetne alkalmazni. További megszorításként a kiküldetési idő meghatározásakor 24 órát kellene egy napnak tekinteni és nem 6 órát, amit a Bizottság eredetileg javasolt. A tranzit forgalmat pdig teljesen mentesítenék a kiküldetési irányelv hatálya alól. Úgy tűnik, hogy végül ezeket a paramétereket nem sikerült előzetesen rögzíteni, és a magyar küldöttség a V4-es pozícióhoz tartva magát nemmel szavazott. Ami a kiküldött munkavállalást illeti, a tagállamok általános elvként elismerték azt, hogy ugyanazért a munkáért, ugyanazon a helyen azonos javadalmazás jár a kiküldött munkavállalóknak is, akik tehát az alapbéren felül a különböző juttatásokat és bónuszokat is a helyi munkaerővel azonos mértékben élvezhetnék. A kiküldött munkavállalás maximális időtartamát a jövőben 12 hónapban rögzítik, ami indokolt esetben meghosszabbítható lesz 6 hónappal (jelenleg lényegében nincs időhatára a kiküldésnek). A kikölcsönzött munkavállalókra is ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd, mint a helyi munkaerőre. A miniszterek azt a javaslatot is jóváhagyták, hogy a tagállamok négy éves átmeneti időszakot kapjanak a felülvizsgált irányelv rendelkezéseinek átültetésére. Emmanuel Macron, francia elnök twitteren üdvözölte a megállapodást. Forrás: bruxinfo.hu