A jövő év elejétől kezdve az Egyesült Államok űrügynöksége elérhetővé teszi a Nemzetközi Űrállomást (ISS) magánszemélyek és üzleti vállalkozások számára.

A kezdeményezés annak tükrében egy kicsit furcsa, hogy a NASA nem egyedül birtokolja a létesítményt, és jelenleg nem is képes embereket oda felszállítani – sem saját erőből, sem a magáncégek jóvoltából. Így egyelőre nem világos, hogy a privatizációs törekvések hogyan lesznek összhangban az ISS működtetését szabályozó nemzetközi törvényekkel.

Kereskedelmi kutatások és fejlesztések persze már jelenleg is zajlanak az űrállomáson, de az új projekt keretein belül azt remélik az illetékesek, hogy szélesebb körben nyílik igény az ilyen utakra. És persze megnyílik a lehetőség az eddig csak eseti jelleggel biztosított űrturizmusra is.

A magánutak a bejelentés szerint 2020 elejétől indulnak majd, és az ezek keretében felküldött emberi utasok legfeljebb 30 napot tartózkodhatnak a fedélzeten. Az ISS ezzel a világ legdrágább hotelévé léphet elő, a New York Times jelentése szerint ugyanis egy éjszaka 35 ezer dollárba (majdnem 10 millió forintba) kerül majd, aminek mintegy harmadát a létfontosságú erőforrásokhoz (oxigén, víz, WC-használat) való hozzáférésért fizetik az utasok, kétharmada pedig a többi utánpótlás használatát fedezi majd. Egy gigabájt adatforgalomért további 50 dollárt (14 ezer forint) kell fizetni, ami tulajdonképpen meglepően olcsó a többi költséghez képest.

Egy-egy magánút alkalmával 4 utas juthat fel az űrállomásra, és a NASA évente kétszer tervez ilyeneket indítani. Ahogy a költségek felsorolásából és az űrügynökség kapcsolódó nyilatkozatából kiviláglik, az eddig említett árakban az oda- és visszautazás még nincs benne. Ezt nem is a NASA szervezi majd, hanem a vele szerződött magáncégek, első körben a SpaceX és a Boeing, feltéve persze, hogy elkészülnek emberszállító űrhajóikkal. A Times információi szerint a Bigelow Aerospace ebből a célból máris lefoglalt négy SpaceX-kilövést, és a szintén űrturizmussal foglalkozni tervező Axiom Space is hasonlóra készül. Hogy az utazás ára ténylegesen mennyi lesz, azt egyelőre nem tudni, de könnyen lehetséges, hogy az első utasoknak még közel annyit kell majd fizetniük, mint amennyit a NASA jelenleg fizet az oroszoknak az utaztatásért, vagyis fejenként 60 millió dollárt (17 milliárd forintot).

Az utasok alkalmasságának vizsgálatát nem a NASA fogja elvégezni, hanem ez az utazást szervező cégek felelőssége lesz. Akiknek biztosítani kell, hogy a magánűrhajósok megfelelnek a NASA által támasztott egészségügyi és fizikai követelményeknek, amelyek a mostani űrhajósokra is érvényesek. Vagyis ahhoz, hogy valaki feljusson az űrállomásra, nem lesz elég iszonyú gazdagnak lenni, olyan remek kondiban is kell lenni, mint egy igazi asztronautának.

Forrás: ipon.hu / nytimes.com / nasa.gov