Míg a Google igyekszik elterjeszteni a közösségi platformját a Google Plus-t, addig a Facebook nemrég elindította a keresési szolgáltatását Facebook Graph Search, vagy Graph Kereső néven. Egyelőre ugyan csak néhány kiváltságos ember használhatja, de elképzelhető, hogy a későbbiekben vetélytársa lehet a Google keresőnek, mivel nem csak a saját adatbázisát használja. A Graph Search eredményei mellett a Bing webes eredményei is megjelennek majd.

A Facebook tulajdonában lévő tengernyi információ nagy részét eddig nem igazán használták ki. Az előbbi "tengernyi" jelző talán még nem is igazán szemlélteti az adatmennyiség tényleges méretét. A legutóbbi információink szerint 2012. október elején már egymilliárd regisztrált felhasználóval rendelkezett a Facebook. Ezek nagy része tényleg aktívan használja is azt, lájkol, bejelentkezik, képeket töltöget fel, kommunikál, stb. Rengeteg kapcsolat (körülbelül ezer milliárd), rengeteg interakció, rengeteg felhasználható információ. Még elképzelni is nehéz hogy milyen mennyiségű többé-kevésbé személyes adat halmozódott fel (és gyűlik még most is) a Facebook birtokában. Várható volt hogy előbb vagy utóbb valamilyen módon igyekszenek majd továbblépni a jelenlegi szolgáltatásokról. Érdekes reakció, hogy a bejelentésre jelentős mértékben esett Facebook részvények árfolyama.

A Google is igyekszik egyre inkább beépíteni az algoritmusba a különböző közösségi jeleket, személyre szabott találati listákat generálni, a közösségi médiumokban azonban ez idáig nem sikerült megközelítenie a Facebook eredményeit a közösségi verseny tekintetében. Nagy harcok várhatók és szintén nagy kérdés hogy ha mindenki számára elérhető lesz a Graph Search akkor mekkora szeletet tud majd lehasítani a tortából. Várhatóan elsősorban a Google Helyek által bonyolított forgalmat fogja csökkenteni. De nem csak a Google-t érintheti az újítás. Az egyéb kisebb szolgáltatókat biztosan visszaveti majd (étteremajánlók, szállásajánlók, stb.).

Mit ígér a Facebook Graph Search?

A bemutató oldalon megnézhetjük, hogy milyen módon kereshetünk és milyen eredményeket kaphatunk majd a keresőben. Ugyanis a megelőző információk alapján jelentős különbségek lesznek a Google keresőkhöz képest.

Mark Zuckerberg elmondásai szerint elsősorban a felhasználói élmény további fejlesztését tartották szem előtt és kevésbé az üzleti lehetőségek kihasználását. Véleményem szerint azonban számtalan ponton csatlakozni fog a cégek marketing tevékenyégéhez. Nem beszélve arról, hogy a Facebook találatok mellett a Bing webes találatai is meg fognak jelenni.

Legnagyobb különbség talán az, hogy az ismerőseink korábbi Facebook interakciók nagymértékben befolyásolják a találati listát. Mi iránt érdeklődnek, mit kedvelnek, kiket ismernek (és ők mi iránt érdeklődnek), stb. Ez a szolgáltatás az eddigi információk alapján sokkal inkább az emberi kapcsolatok, személyes információk alapján fog működni. Másként is kell majd vélhetően használni. Néhány példa:

- barátaim által meglátogatott éttermek Budapesten

- barátaim fotói 2000. előtt

- barátaim akik szeretik az olasz kaját

- barátaim szingli ismerősei 20 és 40 év között stb.

Ezekre a kérdésekre eddig nem igazán lehetett rákeresni sehol. Ha például a lakóhelyünk közelében lévő jó éttermeket keresünk, akkor azokat eddig is megtalálhattuk a Google Helyek, vagy esetleg más speciális kereső segítségével. Tegyük fel viszont hogy keresünk néhány ismerőst, aki már járt ott, ahova mi nyaralni szeretnénk menni. Rákereshetünk és a megtaláljuk kit kell megkérdezni hogy milyen az úti cél és mire érdemes figyelni.

Lehet majd további szűréseket is végezni. Ha az előző példánál maradunk, akkor szűrhetünk a 20-40 év közötti ismerősökre. Így a mi igényeinkhez hasonló emberekhez, képekhez, véleményekhez juthatunk. Ilyen szűrések a Google esetében nincsenek (egyelőre?).

Ennek következménye, hogy a találati lista sokkal egyedibb lesz, mint a Google esetében. Ha barátaink kedveltek egy éttermet akkor az előrébb fog szerepelni. Ugyanakkor barátaink látni fogják a találati listán, hogy milyen képeket töltöttünk fel a nyaraláskor, mi iránt érdeklődünk, stb. Az ismerőseink (és így a keresések) által elérhető információk természetes korlátozhatók a személyes beállítások között.

Miként reagált a piac az újításra?

Nagy port kavart az újítás. Sokan úgy vélik, hogy ezzel elindulhat egy olyan konkurens szolgáltatás, amely egy kicsit letöri a Google kvázi egyeduralmát a keresők között. Ennek ellenére a Facebook részvények árfolyama jelentőset estek amikor megtörtént a bejelentés.

Nagy harcok várhatók, de csak akkor ha valóban jól lehet majd használni az eszközt és az emberek egy részét sikerül "átszoktatni". Ez korántsem biztos, bár nem kizárt hogy sokan hamar megszeretik majd az új keresőt. Gondoljunk csak a Google Plus-ra. A keresőóriás rengeteg energiát fektet be hogy jelentős teret nyerjen közösségi médiumként. Egyelőre kevesebb sikerrel. Mindenesetre a közeljövőben mindenképpen érdemes odafigyelni, hogy milyen fogadtatása lesz a Facebook Graph Search-nek.

Egyelőre még csak jelentkezni lehet a várólistára, hogyha valaki már használni szeretné (ez itt tehető meg: Kattintson ide... ). Az elkövetkező időkben azonban vélhetően minden országban és nyelven elérhető lesz majd a szolgáltatás. Magyarországon és magyar nyelven egyenlőre nem elérhető, de így volt ez korábban is minden újításnál.

Forrás: seotools.hu

Tafedim tea

Igmándi Sajtműhely

WeblapWebáruház.hu

Map

free counters

Nézettség összesen

Cikk: 79 583 713 megtekintés

Videó: 52 253 179 megtekintés

MTI Hírfelhasználó

Látogatók

Összesen7469149

Jelenleg az oldalon

10
Online

Interreg CE1013 REFREsh