http://komlomedia.hu/magyar-futar/14-iq-light/7560-robotautok-kormany-es-pedalok-helyett-johet-a-vezerloegyseg#sigProId66d3bf8c70
Nagyjából félúton járunk az önállóan vezető autóhoz, egyes feladatok kiválóan mennek az automatikának, de emberi sofőr nélkül még baleset történhet.
Ausztriában jövőre nyílhat meg az első tesztrégió az önállóan közlekedő gépkocsik számára. A Virtual Vehicle kutatási központ több tesztelési platformot is kifejlesztett a robotjárművekhez. Ezek egyike az AD-Demonstrator, amely alkalmas mind a hardverek, mind a szoftverek kipróbálására. Az autó egy átépített Ford Mondeo. Azért esett a szakemberek választása erre a típusra, mert számos asszisztensrendszerrel felszerelték, s ennek köszönhetően fel van készítve a különböző szenzorokkal és szoftverekkel való interakcióra. A Virtual Vehicle emellett egy saját operációs rendszert is megalkotott és azt összekötötte a fedélzeti elektronikával.
Az AD-Demonstratort összekötötték egy laptoppal, ezért egy konzolos vezérlővel is irányítható. A tervek között szerepel, hogy a következő években a gépkocsit további szenzorokkal, kamerákkal, radarokkal és LiDAR-egységgel, valamint nagy teljesítményű számítógéppel és nVidia grafikus chippel szerelik fel. Ezután tesztelni fogják a különböző komponenseket és funkciókat.
A Virtual Vehicle számos járműgyártóval, ipari partnerekkel és kutatóintézetekkel működik együtt. A közlekedés közben gyűjtött adatokat valós időben továbbítják a központ autószimulátorának, amely egy virtuális modellt - különböző konfigurációkban - bizonyos szituációkkal konfrontál. A folyamat része a gépi tanulás is, amely a jövőben segíthet az önállóan közlekedő gépkocsiknak abban, hogy bizonyos helyzetekben a legjobb döntéseket hozzák. A Virtual Vehicle a következő 1,5-2 évben el akarja végezni az összes tesztet. A centrum más projektek keretében foglalkozni akar még az ember-gép interakciókkal, a hatalmas adatmennyiségek kezelésével és valós idejű elemzésével, a környezeti információk feldolgozásával közlekedés-irányítási célokból, valamint a járműgyártás kérdéseivel.
Az automatizálás összetett folyamat. A mostani vezetést segítő rendszerek a következő években olyan mértékben tovább fognak fejlődni, hogy az automatizálás egyre magasabb fokát érik majd el. Jost Bernasch, a Virtual Vehicle ügyvezetője szerint az autóipar a hat szintből álló automatizálási skála harmadik szintjén van jelenleg. Ez azt jelenti, hogy az autó már bizonyos feladatok elvégzését átveszi a sofőrtől, többek között beavatkozik a kormányzásba és a fékezésbe is, de még mindig rákényszerül egy ember állandó ellenőrzésére.
A menedzser mindezt egy BMW 730Ld segítségével mutatta be. A gépkocsi már képes önállóan szabad parkolóhelyeket találni, beállni az adott helyekre, a közlekedés közben az adott sávban maradni és egy előre meghatározott követési távolságot tartani, de a vezetőnek még fognia kell kormányt. A szűk kanyarok és az elmosódott sávjelzések néha még mindig komoly kihívást jelentenek az asszisztensrendszereknek, emellett a szabad parkolóhelyek felismerése sem valósul meg mindig. Bernasch úgy vélte, hogy ha az emberi ellenőrzés kiesik, akkor már nem lehet kizárni a balesetek bekövetkezését.
Ausztriában jövőre kezdhetnek működni az első tesztterületek, amelyek zárt pályákból és a közúthálózat bizonyos szakaszaiból állnak majd. A tesztüzemek során minden esetben két személy is jelen lesz a járművekben, ők bármikor átvehetik az irányítást az autó fölött. Elsősorban Stájerország alkalmas tesztútvonalnak, mert ott vannak hegyvidéki utak, kanyarok, alagutak, hó és eső, vagyis minden feltétel adott az átfogó tesztek elvégzéséhez.
Forrás: sg.hu Kattintson ide...