Egy kutatás szerint a mesterséges intelligencia és a robotok terjedése jelentősen csökkenteni fogja a középvezetők számát a legtöbb vállalatnál az elkövetkező évtizedben.

A Pega piackutató cég által világszerte megkérdezett 845 felsővezető 72 százaléka véli úgy, hogy a mesterséges intelligencia és a robotika terjedése drámaian csökkenti majd az elkövetkező évtizedben a középvezetők számát. A Ball State University által elvégzett másik kutatás szerint 2000 és 2010 között 5,6 millió állás tűnt el a gyártás területén csak az Egyesült Államokban, 85 százalékuk a technológiai változások és az automatizálás miatt.

Az elkövetkező öt évben a felsővezetők szerint elterjedt gyakorlattá válik a mesterséges intelligencia alkalmazása egy sor menedzsment területen, a minőségellenőrzéstől kezdve az ütemezésen át egészen a tevékenységek koordinálásáig. Ugyanakkor azt is megállapította a kutatás, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazásának a korlátozása az ütemezésre, a minőségellenőrzésre és a erőforrás-kiosztásra a technológia képességeinek az elfecsérlését jelentené. A megkérdezettek 91 százaléka vélekedik úgy, hogy a fejlett analítika alkalmazása révén olyan új üzleti lehetőségek kutathatók fel, amelyek javítják a csapatok és szervezetek közötti együttműködés hatékonyságát.

A felmérésben résztvevők 71 százaléka szerint a mesterséges intelligenciát elterjedten alkalmazzák majd az elkövetkező öt évben a működési hatékonyság javítására is.

A tanulmány felhívja a figyelmet arra, hogy a mesterséges intelligencia pártatlan és könyörtelen logikájával segíthet a diverzifikáltabbá tenni a munkahelyeket, különösen a felsőbb vezetésben. A felsővezetők körében jelenleg globálisan csupán 25 százalékos a nők aránya.

A kutatásban résztvevők szerint az intelligens gépek és az emberek együttműködése egy hatékonyabb, elkötelezettebb és meritokratikusabb munkaerőt eredményez. A válaszadók kétharmada értett egyet azzal az állítással, hogy a mesterséges intelligencia széles körű használata javítja az esélyegyenlőséget a munkahelyeken. A mesterséges intelligenciával támogatott alkalmazottak termelékenysége jelentősen nő (73 százalék), és a technológiának köszönhetően javul az ügyfélszolgálati munka minősége (62 százalék). Ráadásul a gépi intelligencia megoldások révén nő a munkavállalók autonómiája és nagyobb megelégedettséget éreznek a munkájukkal kapcsolatban, állapítja meg a tanulmány.

Forrás: computerworld.hu / asq.org