Hihetetlenül izgalmasan alakult az idei ralibajnokság: a szeptember 9. és 11. között esedékes utolsó, mecseki futam előtt még négy pilóta esélyes az abszolút bajnoki címre. Az első helyet - mindössze egyetlen pont előnnyel - ifj. Tóth János foglalja el. Édesapja szintén autóversenyző volt, így azután már apró gyermekkorában megfertőzte a benzingőz: 1995-ben nyerte első bajnoki címét, aztán még további hat alkalommal (1996, 1997, 2000, 2001, 2002, 2005) foglalhatta el a képzeletbeli dobogó legfelső fokát. Imád vadászni, őrülten gyors az úttalan utakon, ellenben "civilben" inkább csak kocog az autójával. Ki hinné: hétfőn már a 43. születésnapját ünnepelte "Janika", aki elképzelése szerint még két évig szeretne száguldozni.

- Azt mondják, előbb tanult meg vezetni, mint járni?

- Ez talán egy kissé túlzás, de volt olyan autós ügyességi verseny - ha jól emlékszem, úgy öt-hat éves lehettem -, amelyet apám ölében ülve, vezetve-kormányozva teljesítettünk. Ő kezelte a gázt, a féket, meg a kuplungot. Én voltam a kormányos. Tény viszont, hogy ötéves koromban már önállóan motoroztam.

- Honnan az autók, a gyorsaság iránti szeretet?

- A mi családunkban minden erről szólt. Apám rali- és hegyi versenyző volt. Állandóan a szántódi autószervizben lábatlankodtam, nem is érdekelt más.

- Hogyan kezdődött, mikor kezdett el versenyezni? Mivel mentek akkoriban? Meséljen az első sportkocsiról!

- Huszonöt éve, 1986-ban egy akkor velem egykorú BMW 2002-ből építettünk egy ralikrossz autót. A karosszérián kívül mindent mi csináltunk. Hátsókerék hajtású, körülbelül 130 lóerős autó volt, nagyon jól lehetett vele keresztbe csúsztatni a kanyarokban. Itt tanultam meg az erőcsúsztatást. 1987-ben indultam vele az akkor bemutatkozó ralikrosszbajnokságban. Végül a harmadik helyen végeztem és még futamot is nyertem.

- Az első bajnokság? Abban az időben Ranga László volt a legnagyobb ellenfél. Hogyan sikerült "áttörni" rajta?

- Ranga Lacit pokoli nehezen sikerült legyőzni. Sok-sok évbe került és közben elhasználtam néhány karosszériát. Nagyon okos, tapasztalt és gyors pilóta volt, én pedig eszetlen és zöldfülű. Aztán 1995-ben sikerült megnyernem az első bajnokságomat, úgy, hogy legyőztem őt. Nagyon példamutató volt, sokat köszönhet neki a ralisport Magyarországon, ugyanúgy, mint Ferjáncz Attilának is.

(A hatszoros bajnok Ranga László tíz esztendeje, 43 évesen hunyt el súlyos betegség következtében, szinte az utolsó pillanatig versenyzett)

- Aztán még jött további hat... Melyik volt a legemlékezetesebb?

- Az első, az 1995-ös felejthetetlen, 2005-ös utolsó szintén. Kilencvenötben az utolsó előtti futamon dőlt el minden. Miskolcon már a verseny elején csináltam egy balesetet. Visszaestem a harmincadik helyre. Onnan jöttünk fel úgy, hogy a végére megnyertük a futamot és a bajnokságot is. 2005-ben az utolsó futamhoz úgy álltunk oda, hogy négy páros közül az a végső győztes, amely megnyeri a futamot. Sikerült. Voltak izgalmak bőven.

- Szereti a száraz utakat, vagy inkább a nedves pályákat kedveli?

- Sokkal többet vezetek száraz körülmények között, ezért ott gyorsabb is vagyok, és hamarabb rátalálok a határaimra. Ettől függetlenül egy jó ralipilóta minden körülmények között gyors.

- Volt nagyobb bukás?

- Versenyautóval nagy bukásom nem volt, csak kisebbek. Egyszer tréningen alaposan összezúztam magam, de már felépültem.

- A legszebb, legemlékezetesebb siker?

- A bajnoki címek mind nagy sikerek. Sikerült néhány Európa-bajnoki futamot is nyerni, ezen kívül háromszor voltam IRC-versenyen (International Rallye Car) pontszerző, ez utóbbiakat már a Peugeot 207 S2000-el.

- Több vb-futamon indult. Bejuthat oda - gyári pilótaként - magyar autóversenyző?

- Szerintem gyári csapatba fizetett versenyzőként nem fog bejutni magyar pilóta.

- Aztán megszakadt a menet, egy pár évet kihagyott, és sokan már azt gondolták, talán már nem is jön vissza.

- Miután Magyarországon is a nemzetközi szövetség (FIA) által hozott megfelelő szabályzókat léptették életbe, lehetőségünk nyílt az első helyért harcolni a Peugeot S2000-es autóval. 2009-ben ezüstérmesek lettünk a magyar bajnokságban.

- Mit tud ez a gép?

- Gyári versenyautó, 2000 kcm, 300 lóerő, hatsebességes szekvenciális váltó, négykerék-meghajtás, 175 kilométeres végsebesség, és négy másodperc alatt éri el a 100-at. Szívó motoros. Igazi mérges kis oroszlán, egyszóval versenyautó a javából. A súlya 1250 kg. Többszörös IRC márkabajnok.

- Az idén az elején egy kissé lemaradt, csak a negyedik volt a pontversenyben, ám a riválisok kiestek a legutóbbi versenyen, és az élre ugrott. Vagyis dönt az utolsó viadal, a Mecsek-rali. Merne jósolni, bejöhet a nyolcadik abszolút bajnokság?

- Ezt nem merem megjósolni, mert nem is lehet. Próbálok maximálisan felkészülni, aztán meglátjuk, hogy a szerencse mellettünk lesz, vagy sem. Azért én reménykedem.

- Babonás? Ha igaz a történet, éppen az első bajnoki címe előtt állt, csak az utolsó, árpádtetői szakaszt kellett volna letudni, amikor odalépett egy kolléga, és gratulált a győzelemhez. Mire Ön: "Az Istenért csak ezt ne!" És valóban: az autó megállt, és végül Ranga Laci lett a bajnok….

- Most nincsenek babonáim. Már kinőttem belőlük.

- Magánélet: megnősült, családja van. Nem féltik, amikor úttalan utakon pokoli sebességgel száguldozik?

- Biztos féltenek egy kicsit, de az autóm nagyon biztonságos, tele vagyunk védőfelszereléssel, és ha nem csinálok valami nagy örültséget, talán nem lesz nagy baj.

- Hogyan vezet a "magánéletben"? Betartja a szabályokat?

- Igen, próbálom betartani a szabályokat. Ez nem is esik nehezemre, mert utálok rohanni. Meg aztán a versenypályán eleget száguldozom.

- Milyen autója van?

- A támogatom jóvoltából egy Peugeot RCZ-vel járok, de ez nem az enyém. Más autóm nincs.

- Szokott még vadászni?

- A vadászat egyfajta kikapcsolódás, elmélkedés számomra. Ez nekem nem az ölésről szól, sokkal inkább az a csoda, ahogy a természet megfigyelése közben elterelődnek a gondolataim a napi problémákról. Ez számomra teljes feltöltődés.

- Meg lehet élni a sportágából?

- Nem ebből élek. A támogatási pénzeket a versenyzésre költjük. Nem is tudnék megélni ebből, hiszen a büdzsében nincs olyan rovat, hogy +Janika fizetése+.

- Mi a legfontosabb a raliban - erő, kitartás, pontosság, ész, taktika, sok-sok munka?

- A legfontosabb talán az ALÁZAT csupa nagy betűvel. Utána jöhet a többi: küzdőszellem, bátorság, ész, megfontoltság, kockázat, vállalási hajlam, szorgalom.

- Van-e kabalája, magával visz-e valamilyen órát, ékszert, plüssmacit, bármit az eseményekre? Hajdanában hazajárt kakaót és kuglófot enni anyukájánál...

- Most nincs kabalám.

- Verseny előtt van-e valamilyen "szertartása", például ballábbal lép be a kocsiba?

- Nincs szertartás, csak egyszerűen próbálok gyors lenni.

- Meddig akarja űzni - aktívan, versenyszerűen - imádott sportágát?

- Talán 45 éves koromig.

- Sokszor káosz uralkodik az utakon, sokan szeretnék megmutatni milyen erős, gyors kocsijuk van. Mi a véleménye, menjünk bele az effajta "játékokba"?

- Nem hiszem, hogy a közúton a hétköznapi autósok veszélyeztetésével ez hasznos dolog lenne. Semmiképp se kockáztassuk mások testi épségét és nyugalmát. Zárt pályán, engedéllyel próbáljuk ki magunkat.

Forrás: MTI

45. Mecsek Rallye IRC homepage: Kattintson ide...

Tafedim tea

Igmándi Sajtműhely

WeblapWebáruház.hu

Map

free counters

Nézettség összesen

Cikk: 79 529 250 megtekintés

Videó: 52 197 693 megtekintés

MTI Hírfelhasználó

Látogatók

Összesen7461652

Jelenleg az oldalon

10
Online

Interreg CE1013 REFREsh