http://komlomedia.hu/komloi-naplo/14-iq-light/4147-az-okos-telefon-az-online-vasarlas-uj-eszkoze#sigProId0a6e3a54e5
Magyarországon is megjelentek azok a fogyasztók, akik már csak kizárólag mobiltelefonjukat használják online vásárlásra, igaz, arányuk még alacsony (2%) ez azonban a közeljövőben várhatóan fokozatosan növekedni fog, köszönhetően a sokrétű felhasználási lehetőséget és felhasználói élményt nyújtó okos-telefonok térnyerésének. A többség (70%) inkább a számítógépet részesíti előnyben az elektronikus vásárlás során, egyre többen vannak azok, akik egyenlő arányban ötvözik a két eszköz használatát (7%).
A 18 év feletti rendszeresen internetezők 47%-a már rendelkezik okos-telefonnal, ez az arány pedig az elkövetkező időszakban a nemzetközi trendeknek megfelelően tovább fog emelkedni Magyarországon is. Az okos-telefonok teremtette lehetőségek a mobiltelefonon lebonyolított online vásárlást is közelebb hozták a felhasználókhoz, így tehát a kérdés nem az, hogy a jövőben vajon nőni fog-e az interneten mobiltelefonnal vásárlók aránya, hanem sokkal inkább az, hogy az online vásárlásnak milyen módját választják majd a felhasználók, melyiket fogják sokkal inkább magukénak érezni? Ebből a szempontból is fontos, hogy az internetes kereskedők hogyan reagálnak az okos-telefonok térhódítására. A webáruházak okos-telefonos használatra való felkészítésének egyik módja a saját webáruházi alkalmazás fejlesztése, a másik út pedig a mobiltelefonra optimalizált weboldal biztosítása.
Az eNET 2013. szeptemberi kutatása alapján már itthon is megjelentek az online vásárlásra a számítógépet elhagyva kizárólag a mobiltelefonjukat használó fogyasztók (2%). A "csak mobilon" fogyasztói körhöz képest magasabb, mintegy 70% azok aránya, akik szívesebben vásárolnak online a számítógépükön. A két felhasználói csoport abban megegyezik, hogy inkább csak az egyik eszközt választják online vásárlásra. Köztük helyezhetőek el azok, akik számítógépen és mobiltelefonon is ugyanolyan intenzitással vásárolnak az interneten (7%). A fennmaradó 21% egyik eszközt sem használja az online vásárlásra, ami azt jelenti, hogy ők valószínűleg egyáltalán nem tartoznak az internetes vásárlók közé.
Egy hagyományos mobiltelefonhoz képest az okos-telefonok merőben eltérő felhasználói élményt nyújtanak és ennek megfelelően a felhasználók szokásai is változnak. A könnyebb navigálás révén az online vásárlás is teljesen más dimenzióba kerül. A csak az egyik eszközön online vásárlókat tekintve nincs jelentős különbség a mobiltelefont és az okos-telefont használók között, azonban a másik két csoport esetében már jelentősebb mértékű eltérést láthatunk. Az internetes vásárláshoz a mobiltelefonjukat és a számítógépüket egyaránt használók aránya az okos-telefonosok között magasabb, eléri a 12%-ot. Alacsonyabb viszont azok hányada, akik egyik eszközt sem használják (14%). A különbség hátterében valószínűleg az áll, hogy egy hagyományos mobiltelefonhoz képest az okos-telefon jobban illeszkedik az online vásárlási folyamathoz, így a számítógép mellett a mobiltelefon is nagyobb szerepet kap.
Az online vásárlásra inkább számítógépet (70%) vagy a mobiltelefont is használók (7%) tábora nem csak méreteiben különbözik egymástól, hanem demográfiai jellemzők mentén is. A számítógépen és mobiltelefonon is vásárlók mindössze 25%-a 40 év feletti. Ezzel szemben az online vásárlást inkább számítógépen végzők között a 40 év feletti korosztály aránya magasabb, eléri a 44%-ot.
Az eNET szeptemberi online felmérésében azt is vizsgálta, hogy mit szoktak az emberek mobiltelefonnal vásárolni. Az eredmények azt mutatják, hogy az ilyen termékek köre meglehetősen szűk, 65% a kérdésben felsorolt termékek közül egyiket sem választotta. Csupán a parkolójegy, autópálya-matrica és lottó vagy egyéb szerencsejáték esetében született 10% feletti eredmény. A legtöbben (15%-15%) parkolójegyet és autópálya-matricát vesznek, majd pedig lottó vagy egyéb szerencsejáték szelvényt (11%). A kérdésben felsorolt többi termékre, mint például a bónusz-kuponra, menetjegyre, belépőjegyre 10% alatti igen válasz érkezett.
A mobiltelefonnal parkolójegyet és autópálya-matricát vásárlók köre nem meglepő módon nagyon hasonló képet mutat. Mindkettőnél a férfi, 30-39 éves korosztályú és felsőfokú végzettséggel rendelkező, közép-magyarországi lakosok vannak többségben. A mobiltelefonnal lottót vagy egyéb szerencsejáték sorsjegyet vásárlók körében szintén magas a férfiak és a közép-magyarországi lakosok aránya, de itt már többségben vannak a 18-29 éves korosztályba tartozók, valamint a középiskolai érettségivel rendelkezők.
Habár a mobiltelefonnal történő vásárlás a teljes hazai internetes kiskereskedelmi forgalomnak csak egy keskeny szeletét jelenti, a mobiltelefonok és főleg az okostelefonok térnyerése a sokszínű felhasználási lehetőségekkel mindenképpen ennek növekedését segíti elő. Ahogy az okostelefonok nyújtotta lehetőségek minél inkább részesévé válnak a mindennapi mobiltelefon-használatnak, úgy lesz egyre nagyobb szerepük a mobiltelefonos online vásárlásoknak is. A "csak mobilon" trend megjelenése a hazai fogyasztók egy részének már megváltoztatta a korábbi online vásárlási szokásait. A jelenség továbbgyűrűzéseként újabb és újabb fogyasztók csábulhatnak el az egyre aktívabb mobilhasználat felé, mely útnak a végén a kizárólagos mobiltelefon használat áll.
Forrás: sg.hu
Kapcsolódó blog bejegyzésünk:
A vásárlók nyomon-követése Kattintson ide...