http://komlomedia.hu/komloi-naplo/9-kulfold/7913-a-jegyautomatak-elveszik-a-londoni-metro-dolgozoinak-munkajat-ezert-sztrajkolnak#sigProId0dceb414bb
Huszonnégy órás sztrájkot kezdtek vasárnap este a londoni metróhálózat dolgozói a metróállomások jegypénztárainak bezárása és a leépítések ellen tiltakozva.
A közlekedési dolgozókat képviselő két szakszervezet, az RMT és a TSSA hétfő estig hirdette meg az akciót.
A londoni tömegközlekedését felelős városházi cég, a Transport for London (TfL) az elmúlt években a legtöbb londoni metróállomáson bezárta a jegypénztárakat, azzal az indokkal, hogy az elektronikus bérletek bevezetése óta a pénztárakat szinte már senki nem használta jegyvásárlásra. A metróhálózat állomásainak alkalmazottai közül eddig 838-at bocsátottak el.
A cég évi 50 millió font (18 milliárd forint) megtakarítást vár az intézkedéstől.
A londoni tömegközlekedésben évekkel ezelőtt meghonosították az elektronikus bérletet, amelyet az állomásokon elhelyezett automatáknál, bank- vagy hitelkártyával előre fel lehet tölteni pénzzel. Az utasok a bérletet össze is köthetik bankszámlájukkal, és ebben a esetben a rendszer időről időre automatikusan feltölti a számláról a bérletet a tulajdonos által előre meghatározott összeggel.
Emellett most már közvetlenül bankkártyával is lehet fizetni; a kártyát a metrólejáratok előtt elhelyezett érzékelőkhöz kell érinteni, ugyanúgy, ahogy az elektronikus bérleteket.
A pénztárbezárási programot Boris Johnson, London előző polgármestere, a konzervatív párti brit kormány jelenlegi külügyminisztere indította el.
Utódja, a munkáspárti Sadiq Khan, akit tavaly választottak London polgármesterévé, elrendelte a pénztárak bezárásának utólagos hatásvizsgálatát, és az erről december elején kiadott jelentés "komoly problémákat" állapított meg, de a pénzárak újbóli kinyitását a jelentést készítő szakértők sem javasolták.
A TfL mindazonáltal bejelentette, hogy az idén hatszázzal növeli az állomásokon dolgozó alkalmazottak létszámát, és az első kétszáz ember felvételi folyamata már el is indult.
A szakszervezetek szerint azonban a jegypénztárak bezárása és az eddigi leépítések már az utasok és a személyzet biztonságát veszélyeztetik.
A 400 kilométeres, 12 fővonalból és számtalan elágazó mellékvonalból álló londoni metrót naponta átlagosan négymillió utas használja, így a sztrájk hétfőn bizonyosan rendkívüli felfordulást okoz a londoni tömegközlekedésben.
A várakozásoknak megfelelően teljes felfordulást okozott hétfőn a londoni metróhálózat alkalmazottainak előző este kezdődött huszonnégy órás sztrájkja, amellyel a szakszervezetek a metróállomások jegypénztárainak bezárása és a leépítések ellen tiltakoznak.
A közlekedési dolgozókat képviselő két szakszervezet, az RMT és a TSSA hétfő estig hirdette meg az akciót, de a forgalom várhatóan csak kedd reggelre áll helyre.
A londoni tömegközlekedésért felelős városházi cég, a Transport for London (TfL) adatai szerint a 402 kilométeres londoni metró 270 állomásából hétfőn 114 zárva maradt, és további 75 állomáson a szerelvények nem álltak meg. A hálózat tizenkét fővonalából néhány részlegesen működött ugyan, de a legforgalmasabb belvárosi szakaszokon hétfőn gyakorlatilag nem volt metróforgalom.
A sztrájk a napi átlagos utasszám alapján több mint négymillió londonit érint. Csak a londoni City pénzügyi központjába naponta 350 ezren utaznak tömegközlekedési eszközökkel, óriási többségük metróval.
A TfL 150 metrópótló autóbuszt állított forgalomba hétfőn, köztük több régi, nyitott hátsó peronú klasszikus Routemaster modellt, amelyeket manapság már csak városnéző körutakra használnak. A buszközlekedést is akadályozta azonban a jelentősen megnövekedett autóforgalom, és a belvárosba vezető útvonalakon reménytelennek tűnő torlódások alakultak ki.
A legnagyobb forgalmú londoni vasúti és metrócsomópontot, Clapham Junction állomást - ahol évente 30 millió utas fordul meg - hétfőn a sürgősségi szolgálatoknak evakuálniuk kellett a felgyülemlett óriási tömeg miatt.
A munkáltató és a szakszervezetek közötti vita tárgya az, hogy a TfL az elmúlt években a legtöbb londoni metróállomáson bezárta a jegypénztárakat, azzal az indokkal, hogy az elektronikus bérletek bevezetése óta e pénztárakat szinte már senki nem használta jegyvásárlásra. A szakszervezeti adatok szerint a metróhálózat állomásainak alkalmazottai közül eddig 838-at bocsátottak el.
A cég évi 50 millió font (18 milliárd forint) megtakarítást vár az intézkedéstől.
A pénztárbezárási programot Boris Johnson, London előző polgármestere, a konzervatív párti brit kormány jelenlegi külügyminisztere indította el.
Utódja, a munkáspárti Sadiq Khan, akit tavaly választottak London polgármesterévé, elrendelte a pénztárak bezárásának utólagos hatásvizsgálatát, és az erről december elején kiadott jelentés "komoly problémákat" állapított meg, de a pénzárak újbóli kinyitását a jelentést készítő szakértők sem javasolták.
Sadiq Khan hétfőn a BBC rádiónak nyilatkozva "teljesen szükségtelennek" nevezte a metrósztrájkot. Kijelentette: a nézeteltéréseket a tárgyalóasztal mellett lehet a leghatékonyabban megoldani.
Forrás: MTI