http://komlomedia.hu/11-komlo/12464-a-muzeum-muzeuma-ujra-lathato-lesz-amerigo-tot-kiallitasa-a-pecsi-modern-magyar-keptarban#sigProId328cddef2d
Kerekasztal beszélgetést rendeznek Amerigo Tot és a pécsi szobrászat címmel, amely egyben a művész kiállításának megnyitása.
A múzeum múzeuma cím részben arra utal, hogy a Modern Magyar Képtárnak a magyar képzőművészet történetét a Nagybányai művészteleptől napjainkig bemutató állandó kiállításának részeként látható újra Amerigo Tot szobrászművész kis kamaratárlata. A cím másik értelmezése lehet, hogy ez a most megnyíló kiállítás szükségképpen reflexió is a művész munkásságát bemutató 1978-ban Pécsett nyílt állandó kiállításra, s így a '70-es évek Magyarországának kultúrpolitikai szituációját muzealizálja.
Mert Amerigo Tot esetében a kétségtelenül magas szintű technológián túl nem a formaújító kvalitás, hanem maga a legendás, pikareszk életrajzi adalékokkal színezett személyiség, illetve a személyiségre felépített egykori szerep hangsúlyos, s az életmű művészi karaktere is ebből aktualizálható. A Ludwig Múzeum 2009-ben nyílt időszaki kiállítása az Amerigo Tot, párhuzamos konstrukciók, a tárlathoz megjelent kiváló kiadvánnyal ennek a (re)konstrukciónak volt jelentős eseménye.
Victor Vasarely mellett Amerigo Tot emblematikus figurája képviselte az egykori szocialista politika Nyugat felé való kulturális nyitását, s ebben a „fellazításban” a pécsi múzeum kiemelkedően fontos szerepet játszott. A két művész állandó kiállítása itt nyílt meg a '70-es években, s több külföldi (Enzo Cacciola, Marcello Morandini, Günther Uecker, Georg Karl Pfahler), illetve külföldön élő magyar származású művész (Stein Anna, Frank Magda, Beöthy István, Szenes Árpád) mutatkozhatott be Pécsett egy-egy időszaki tárlattal.
Amerigo Tot műveinek jelenléte a Modern Magyar Képtárban – együtt egykori pécsi kapcsolataival, például Rétfalvi Sándorral és Kígyós Sándorral – a múzeum és a pécsi szobrászat hagyománya és folytonossága. Amerigo Tot művészete összekapcsolja a modernitás két pólusát, az absztrakciót és a figuratív ábrázolást, ahogy ezzel párhuzamosan – a különböző ideológiai irányú megrendeléseknek az alkotói szabadság kereteiben eleget tevő szobrász – személyében egy baloldali politikai elkötelezettség meghitten együtt lehetett a katolikus egyházzal és VI. Pál pápa barátságával.
2020. március 4-én, szerdán, 18 órakor, a Modern Magyar Képtárban (Pécs, Papnövelde utca 5.) Amerigo Tot és a pécsi szobrászat címmel a művész kiállítását megnyitó kerekasztal beszélgetésen Miklya Gábor, Németh Pál, Nyári Zsolt, Pál Zoltán és Rigó István szobrászművészek, valamint Nagy András esztéta, a Janus Pannonius Múzeum Képző- és Iparművészeti osztályának vezetője vesznek részt, melyre minden érdeklődőt szeretettel várunk.
A Janus Pannonius Múzeum honlapjára nemsokára folyamatosan feltöltésre kerülnek majd Amerigo Tot pécsi kapcsolatainak dokumentumai, melyek a művész közelmúltban megjelent recepcióiból – remélhetőleg szándéktalanul – kimaradtak.
Forrás: Janus Pannonius Múzeum