Közkedvelt Musica Sacra sorozatában Az én békém öröme címmel hirdette meg idén húsvéti hangversenyét a Pannon Filharmonikusok.

„Nyilvánvaló, hogy a mindannyiunkra nehezedő gondokat eloszlatni nem tudjuk, de szándékunk szerint ez a zenés másfél óra, a műsoron szereplő művek őszinte optimizmusa, túlcsorduló belső öröme és önfeledtsége által segíthet abban, hogy erőt gyűjtsünk.” – üzeni a zenekar.

E rendkívüli időkben a hagyománytól eltérően nem lép fel a Pannon Filharmonikusok Fesztiválkórusa, ám két nagyszerű szólista énekessel találkozhat a közönség.  Április 1-én 19.00 órától az ingyenes élő közvetítés segítségével a világ bármely tájáról részesei lehetünk a Kodály Központban felcsendülő ünnepi előadásnak. A közvetítés a Filharmónia Magyarország Nonprofit Kft. és a Pannon Filharmonikusok együttműködésében valósul meg, melyet az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) támogat.

A megújulás, a várakozás, az évszakváltásból is következő új lendület, energia igénye mindannyiunkban ott él. Sokan nagy ünnepkörök kapcsán szeretnének részt venni valami olyan kulturális eseményben, ami tagolja az életük menetét, vagy lelki muníciót ad a hétköznapokhoz, így a pécsiek húsvéti hangversenyeit is nagy érdeklődés követi minden évben. A zenekar dolgozik és idén sem hagyja koncert nélkül a közönségét. Reméli, hogy valódi bátorítást jelent majd mindazoknak, akiknek erre van szüksége.

Vass András, a Pannon Filharmonikusok állandó karmestere és a zenekar Fesztiválkórusának egyik művészeti vezetője nem csak dirigense a húsvéti koncerteknek, hanem igazi szakmai házigazdája is. Értő közvetítője, mentora és kutatója az 1600-as évektől 1800-ig terjedő zenetörténeti korszak, a barokk és bécsi klasszika zeneirodalmának. Mind a zenekari művek, mind a kórusművek feldolgozása, előadása során ennek autentikus-historikus megszólaltatására törekszik, az adott kor előadói gyakorlatának és hangszeres iskoláinak tanulmányozása és az abból szerzett tapasztalatok gyakorlatba való átültetése egyfajta küldetés számára.

Két neves szólista, két ragyogó énekhang tolmácsolja ezen az esten az öröm és megbékélés üzenetét Georg Friedrich Händel és Georg Philipp Telemann művein keresztül. Giulia Bolcato olasz szopránénekesnő Händel Csillapodjatok, szelek című ünnepi szólókantátájában lép színpadra, aki nem első alkalommal dolgozik a zenekarral.

A velencei Zeneakadémián végzett fiatal énekes többek között Monteverdi, Purcell, Rossini, Mozart  valamint Bellini legnagyobb áriáiban, a világ különböző hangversenytermeiben, opera pódiumain tökéletesítette tudását. A művésznő a kortárs zene világában is otthonosan mozog, több neves díj kitüntetettje.

Az elhangzó Händel mű az 1720-as évek során keletkezett, és ünnepélyessége mellett sok mindent felvonultat Händel Itáliában kialakult kifejezőeszközeiből, helyenként kifejezetten operai elemeket tartalmaz, rendkívül virtuóz kihívások elé állítva az énekest. A mű egy francia barokk nyitánnyal kezdődik, melynek viharos hangzatait félbeszakítja az énekes belépése: „Csillapodjatok, szelek!” Ezzel a felkiáltással csendesedik le a vihar, hogy átadja helyét az istenhitből fakadó lelki békének, hálaérzetnek, és örömnek.

A mű másik érdekessége, hogy a belső öröm végül annyira túlcsordulóvá válik, hogy épp a mű elején lecsendesített szeleket hívja segítségül, hogy támadjanak fel, és lélegezzék ki az ég fényes leheletét.

Megyesi Zoltán tenor énekművész Telemann Tudom, hogy a Megváltóm él című kantátájában lép fel. Koncertrepertoárján megtalálhatóak Monteverdi, Schütz, J. S. Bach, Händel, Haydn, Mozart és Rossini oratóriumai, miséi, passiói és kantátái. Magyarországon kívül szerepelt számos európai országban,  az Egyesült Államokban, Japánban és a Koreai Köztársaságban. Fellépett a Kölni Filharmónia koncerttermében, a brugge-i Concertgebouwban, bécsi Konzerthausban vagy a Dán Rádió auditóriumában.

2018 tavaszán debütált a párizsi Théâtre des Champs-Élysées-ben valamint a nizzai operában. Több neves díj birtokosa, több mint tíz lemez készült közreműködésével. Az est során felhangzó mű érdekessége, hogy bár húsvét ünnepe hagyományosan nagyobb szabású ünnepi zenét feltételez, ez a kantáta meglepően szerény apparátusra készült. Egyetlen énekesre, szóló hegedűre és fagottal kiegészített cselló, orgona continuóra.

Talán az idei évben eszünkbe juthat az is, hogy az 1700-as évek járványai valószínűleg bőséggel okoztak a mostani járványhelyzetnél súlyosabb körülmények között átvészelendő húsvétokat, amikor közel sem volt magától értetődő, hogy nagyobb apparátusú műveket is elő lehessen adni. Ennek ellenére a mű nemes lüktetése, visszafogott, de őszinte optimizmusa rövidsége és kis apparátusa ellenére méltó az ünnephez.

Zárásként Wolfgang Amadeus Mozart egyik híres szimfóniája, a „Nagy” melléknévvel emlegetett, méltóságteljes, nagyszabású Esz-dúr mű hangzik el, magasba emelve az énekesek által már megénekelt lelki békét. Az Esz-dúr hagyományosan a méltóság, a pompa és a hősi attitűd hangneme. A mű alapkaraktere táncos, optimista és nemes, ugyanakkor előtörnek időnként sötétebb gondolatok, aggodalmak.

Az 1780-as évek egyúttal Haydn és Mozart híres barátságának korszaka is. Haydn ebben az évtizedben írt szimfóniáiban megfigyelhetjük Mozart hatását, ez a Mozart szimfónia pedig rendkívül sok haydni elemet tartalmaz, ilyen például az utolsó tétel egy témára való felépítése, melyet Haydn mindig is kedvelt, Mozartra viszont alapvetően nem volt jellemző. Mozart ugyanakkor még nem tudta e művek megkomponálásakor, hogy utolsó három szimfóniáját írja, és azt sem, hogy utolsó három éve következik. Így ebben a szimfóniában egy tervekkel és alkotóvággyal teli, életerős fiatalemberrel találkozhatunk.

Az élő közvetítés a zenekar honlapjáról, a pfz.hu oldalról ingyenesen érhető el.

Forrás: Pannon Filharmonikusok

Interreg CE1013 REFREsh

Tafedim tea

Igmándi Sajtműhely

Zanzibar Guru

WeblapWebáruház.hu

Map

free counters

Látogatók

Összesen4822564

Jelenleg az oldalon

5
Online