http://komlomedia.hu/14-iq-light/12418-az-online-tartalomszabalyozas-elosegitesere-tesz-javaslatokat-a-facebook#sigProIdfd99444944
A Facebook tartalompolitikáért felelős vezetője egy komplex dokumentumot publikált ennek kapcsán.
A Facebook az elmúlt években az online tartalomfogyasztás és -terjesztés kulcsfontosságú elemévé vált, és éppen ezért eléggé sűrűn keveredik olyan ügyekbe, amik miatt kénytelen magyarázkodni. És érthető módon a vállalat a jövőben szeretné elkerülni a kétes eseteket, például az állhírek terjesztését vagy éppen a terrorista propaganda segítését.
A Facebook az utóbbi időben leginkább az adatkezelési „hiányosságai” miatt került a figyelem középpontjába, viszont azért is nagyon sok kritikát kapott, mert nem képes megfelelően szűrni azt, hogy milyen tartalmak kerülnek megosztásra a felületén. Az ilyen ügyekben a vállalat mindig azt hangsúlyozta, hogy próbálja elejét venni a helytelen tartalmak terjesztésének, de ehhez magában nincs elegendő kapacitása. A Facebookon akkora mennyiségű internetes tartalom folyik át naponta, amit a mostani nyíltság megtartása mellett nem lehet egyszerűen felügyelni.
Mark Zuckerberg korábban elmondta, hogy a Facebook nem képes magában felvenni a harcot a káros tartalmak elleni háborúban, segítségre van szüksége. A közösségi szolgáltatás alapítója kiemelte, hogy a kormányoknak is közre kell működnie abban, hogy egy valóban hatékony szabályozás jöjjön létre az internetes tartalmakra vonatkozóan.
„Lehetetlen eltávolítani az összes káros tartalmat az internetről, de amikor az emberek tucatnyi különféle megosztási szolgáltatást használnak - melyeknek egymástól eltérő irányelveik és folyamataik vannak - szabványosabb megközelítésre van szükségünk.” – jelentette ki Zuckerberg. Most pedig a Facebook azért bocsátott ki egy alapdokumentumot (white paper), hogy bemutassa vázlatosan, hogyan képzeli el az online tartalom szabályozását.
A vállalat iránymutatása szerint a tartalomszabályozás révén visszaszorítható lenne a gyűlöletbeszéd terjedése úgy, hogy közben a szólásszabadságon nem esik csorba. Ehhez viszont létre kellene hozni olyan felhasználóbarát csatornákat a káros tartalmak jelentésére, és/vagy külső felügyeleti szervet kell alapítani a végrehajtási határozatokkal kapcsolatos irányelvek felügyeletére.
A Facebook szerint javíthatná a szabályozás az internetes platformok elszámoltathatóságát, ha a szabályozó szervek fontolóra vehetnék a vállalatokra vonatkozó bizonyos követelmények, például a tartalmi irányelvek közzétételét. A vállalat elképzelései között szerepel az is, hogy a felhasználóknak lehetőséget kellene biztosítani arra, hogy fellebbezhessenek egyes eltávolított, vagy éppen el nem távolított tartalmak kapcsán született döntések ellen.
Érdekes javaslat, hogy a Facebook szerint érdemes lenne teljesítménycélokat is kitűzni arra vonatkozóan, hogy egy adott küszöbérték alatt tartsák a problémás tartalmaknak a gyakoriságát az internetes vállalatok. Ez ösztönözhetné az ágazat szereplőit arra, hogy kellő erőfeszítéseket tegyenek. És a Facebook meglátása szerint a kormányoknak olyan szabályokat is fel kellene állítania, amik az internetes tartalommoderálással kapcsolatosak. Ezeknek a szabályoknak pedig sokrétűnek kell lenniük, hogy kellő hatásuk legyen.
A Facebook szerint csak a teljes ipar minden érintett szereplőjének a bevonásával lehet megfelelő szabályozást kidolgozni. Az nem járható út, hogy az országok jogalkotói önálló döntéseket hoznak, az érintettek bevonása nélkül.
Monika Bickert, a Facebook tartalompolitikáért felelős vezetője és alelnöke összeszedte a konkrét iránymutatásokat a jövőbeli szabályozáshoz. Ez alapján ösztönözni kell a vállalatokat arra, hogy felelősségteljesen járjanak el a moderálás, de a biztonság, a magánélet és a szólásszabadság tekintetében is. Figyelembe kell venni, hogy az internet globális, nincsenek határok, és ennek megfelelően kell kezelni a káros tartalmakat.
A szabályozóknak mindig mérlegelniük kell döntéseiknek a véleménynyilvánítás szabadságára gyakorolt hatásait. A kormányoknak figyelembe kell vennie a technológia korlátait, nem várhatják el mindenkitől ugyanazt, rugalmasnak kell bizonyulniuk az innovációk bevezetésénél. És nagy hangsúlyt kell fektetni az arányosságra, mindig számításba kell venni a káros tartalmak esetében azoknak például a súlyosságát, valamint azt is, hogy az adott vállalat milyen erőfeszítéseket tett már a probléma kezelésére.
A Facebook illetékese elmondta, hogy kiemelten fontos a megfelelő módszerek, eszközök használata a tartalomszabályozás terén. Ha a kormányok, vállalatok, és más szereplők nem jó lépéseket hoznak, annak komoly következményei lehetnek. Ideális esetben pedig nyilván jó irányba lesz terelve az online tartalom minősége.
Forrás: ipon.hu / socialmediatoday.com