http://komlomedia.hu/10-belfold/3047-a-hitelallomany-kezelesen-mulik-a-bankok-nyeresegessege#sigProId76cfe83d1d
A bankok nyereségessége jelentős mértékben múlik a rossz hitelállomány hatékony kezelésén az idén, mert a rossz hitelek aránya tavaly év végére már a 20 százalékot közelítette, és egy éven belül akár a 25 százalékos szintet is átlépheti - közölte legfrissebb elemzésének megállapításait a BDO könyvvizsgáló és tanácsadó cég hétfőn az MTI-vel.
A bankok többsége mára külön restrukturálási csoportokat hozott létre. A korábbi gyakorlat a nem fizető ügyletek esetén az ügylet felmondása és a fedezet átvétele volt, de ez a megoldás egyre gyengébb megtérülést eredményez.
A rossz eszközök csak fillérekért értékesíthetők, a hazai piacra zúdítandó ingatlanfedezet pedig további komoly áresést generálna az amúgy is kereslethiánnyal küzdő piacon - idézi a közlemény Huth Gabriellát, a BDO Pénzügyi Tanácsadás üzletágának partnerét.
A restrukturált banki ügyletek többsége a svájci frankban megfinanszírozott ingatlan-, vagy projektfinanszírozási ügyletek közül kerül ki, de egyre nagyobb számban próbálják ilyen módon kezelni a termelő és a kereskedelmi cégek rossz hiteleit is.
Az elvárt megtérülésre a cégekkel szoros együttműködésben folyó restrukturálás sem garancia, a sikeres megoldásnak komoly feltételei vannak - mutat rá a BDO.
A tanácsadó cég szerint fontos, hogy a közös megoldás keresése időben megkezdődjön. Az ügyfelek átvilágításához, a pontos és objektív helyzetkép kialakításához szükség van külső szaktanácsadóra. A végleges megoldást adó restrukturálás legtöbbször a bizalom hiánya miatt hiúsul meg. A BDO több esetben azt tapasztalta, hogy a nem megfelelő kommunikáció, a rendszeres egyeztetés hiánya végül a bizalom elvesztéséhez vezetett, ami az egyébként átstrukturálással megoldható ügyet végleges felmondási helyzetbe hozta, és mindkét félnek súlyos anyagi hátrányt okozott.
A tanácsadó cég kiemelte azt is, hogy a restrukturálás sikere hosszú távon akkor biztosítható, ha a közösen elkészített üzleti tervben vannak olyan bevételi elemek, amelyek érdekeltté teszik az ügyfelet az üzletmenet fenntartásában. A restrukturálást követően pedig elengedhetetlen az ügyfél folyamatos monitoringja.
Forrás: MTI