http://komlomedia.hu/13-iq100/2001-kie-az-europai-egbolt#sigProId181f50ca53
„Pilóta nélküli repülőgépek elfoglalják Európa légterét”. Ilyen drámai hangulatú figyelmeztetések egyre gyakrabban olvashatók a médiában. Ugyanakkor a napokban közzétették az Európai Bizottság munkadokumentumát, amely a pilóta nélküli légi járművek az EU területén történő alkalmazásával foglalkozik.
A dokumentum lényege az, hogy 2016-tól kezdve, egyforma követelményeket támasztanak az ember vezette és a pilóta nélküli légi járművekkel, az u.n. dronokkal szemben, írja a német „Junge Welt”. Az utóbbiak nem kifejezetten számukra kijelölt folyosókon repülhetnek majd, hanem ugyanazokon a folyosókon, mint a rendes polgári gépek. Az Európai Bizottság dokumentumában a „nehéz”, több mint 150 kiló súlyú pilóta nélküli gépekről van szó.
A Telepolis német online magazin szerint, jelenleg a könnyebb súlyú pilóta nélküli repülőszerkezetek közlekedését a légtérben az EU tagországainak törvényei szabályozzák. A nehéz drónok indítását (kivéve a katonai és rendőri gépeket) az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) engedélyezi, amelynek székhelye Kölnben van. A pilóta nélküli légi járművekkel kapcsolatos szabványok és javaslatok kidolgozásában részt vesz a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) is. Ennek ellenére a pilóta nélküli légi járművek alkalmazásának jogi keretei az EU területén nagyon különböznek egymástól.
Szakértők úgy vélik, hogy az Európai Bizottság kezdeményezése mögött néhány erős lobbicsoport érdekei rejlenek. A média szerint, ma 19 EU-országban körülbelül 400 féle pilóta nélküli légi jármű van kidolgozás alatt – az óriás Airbus 320-tól kezdve, törpe, néhány grammnyi szerkezetekig. Összesen legalább 40 ország foglalkozik az ilyen szerkezetek gyártásával. Szakértők szerint, e légi járművek világpiacának volumene 6 milliárd dollárt tesz ki. 2018-ra ez a szám 16 milliárdra növekedhet. De mire alkalmazzák majd az óriás pilóta nélküli gépeket békés Európa fölötti égboltban? Viktor Litovkin katonai szakértő ezzel kapcsolatos véleménye:
- A pilóta nélküli légi járművek harci feladatai az európai légtérben nincsenek meghatározva. Más dolog, hogy azok ellenőrzik a forgalmat a városi autópályákon. De ez nem egyértelmű probléma. Világos, hogy a cégek, amelyek pilóta nélküli gépek gyártásával foglalkoznak, érdekelve vannak termékeik értékesítésében európai piacokon.
Forrás: ruvr.ru