http://komlomedia.hu/14-iq-light/10947-a-nasa-engedelyezte-a-spacex-szemelyszallito-urhajojanak-elso-tesztrepuleset#sigProId90be28574c
A tervek szerint március 2-án Floridából induló Dragon ugyan utasokat még nem szállít, de ha a küldetés sikerül, Elon Musk cége fontos lépést tesz annak irányába, hogy az emberi űrrepülésbe is beszálljon.
A DM–1 (Demonstration Mission–1) néven futó teszt egyben fontos mérföldkő lehet a NASA kereskedelmi űrrepülési programjában is, amely keretében az amerikai űrügynökség az oroszok helyett magáncégek segítségével akarja űrhajósait a Nemzetközi Űrállomásra juttatni. Az új programhoz a SpaceX és a Boeing is személyszállító űrkapszulákat fejleszt, ahhoz azonban, hogy a NASA használatra alkalmasnak ítélje a járműveket, először üresen kell felküldeni ezeket.
A Boeing CST-100 Starlinere várhatóan áprilisban repülhet először, a Dragon személyszállító változata, a Crew Dragon azonban már december óta Cape Canaveralban van, és várja a startot. A SpaceX mérnökei már a küldetésre kijelölt hordozórakétán is elvégezték az utolsó teszteket és simításokat, így a cég csak a NASA jóváhagyására várt az indításhoz. Az Egyesült Államok űrügynöksége pár hete már meglebegtette a március 2-i indulás lehetőségét, most viszont véglegesítették ezt az időpontot.
A Crew Dragon számunkra kivételesen egészen kellemes időpontban, közép-európai idő szerint szombat délelőtt 8:58-kor indul a Kennedy Űrközpontból. Ha minden a tervek szerint alakul kapszula vasárnap automatikusan dokkol a Nemzetközi Űrállomáshoz, majd egy hét elteltével lecsatlakozik az ISS-ről, és a légkörbe visszalépve ejtőernyőivel az Atlanti-óceánba ereszkedik le.
A tesztrepülés jóval rövidebb lesz, mint ami a majdani éles bevetések során várható, hiszen az ISS legénysége, és velük űrhajójuk is, hónapokat tölt az űrállomáson. A küldetés azonban nagyon fontos információkkal szolgálhat mind a NASA, mind a SpaceX számára a jármű űrképességével kapcsolatban, és hogy valóban készen áll-e a rendszer a személyszállításra. A Crew Dragon belsejében különféle műszereket helyeznek el az ottani körülmények felmérésére, úgy egyensúlyozzák ki, mint ahogy az emberi utasok esetén is várható lesz, és a jármű egy tesztbábut is magával visz, amelyet a SpaceX saját tervezésű űrruhájába öltöztetnek.
A küldetést rövidsége ellenére is nagyon komolyan veszi minden fél, hiszen az egyáltalán nem kockázatmentes, annak ellenére sem, hogy a Crew Dragon most még nem fog utasokat szállítani. Az ISS-en jelenleg három űrhajós tartózkodik, akik veszélybe kerülhetnek, ha bármi balul sül el a dokkolás során. A NASA ezért nem is tesztrepülésként kezeli az utat, hanem ugyanúgy tekint arra, mint bármely űrállomásra irányuló küldetésre.
Ha a startra valamilyen okból nem kerül sor március 2-án, március 5-én, 8-án vagy 9-én is rendelkezésre állnak indítási ablakok. Azért ezek a napok játszanak elsősorban, mert így a hazatérésre nappal kerül sor, így látszanak majd a Crew Dragon ejtőernyői, amelyeket a NASA még nem hagyott jóvá emberi használatra. Ha az indítást nem sikerült március 9-ig lezavarni, hosszabb halasztás várható, mivel közben egy orosz Szojuz indul majd el az űrállomásra, új űrhajósokat szállítva az ISS-re.
Ha a teszt sikerül, a SpaceX-re áprilisban még egy tesztrepülés vár, amely során a mentőrendszert próbálják majd ki. Ez arra szolgál, hogy ha kilövés közben bármilyen komolyabb probléma lép fel a hordozórakétával, a kapszula gyorsan el tudjon távolodni a gondok forrásától. Egy hasonló mentőrendszer tavaly októberben életmentőnek bizonyult, amikor a Szojuz indítása során az egyik gyorsítórakéta leválás közben beleütközött az üzemanyagtartályba, amely felrobbant. A rendszer szerencsére rögtön észlelte a problémát, és a rakéta csúcsán helyet foglaló kapszulát, benne a két űrhajóssal, kilőtte a rakéta közeléből.
Ha ez a teszt is jól sikerül a SpaceX-nek, akkor indulhat az első emberes küldetés. Hogy erre mikor kerülhet sor, az egyelőre bizonytalan. A NASA még rengeteg mindent ellenőrizni akar, mielőtt bármelyik cég járművére felengedi űrhajósait, és elmondásuk szerint a Crew Dragon jelenlegi formájában még nem alkalmas az emberes repülésre.
Forrás: ipon.hu / theverge.com