Az Oroszországban kitermelt kőolajmennyiség negyede eltűnhet a világpiacról az Európai Unió által bevezetett importszankciók miatt, mivel a teljes orosz exportot nem lehet más piacokra átirányítani - áll a Fitch Ratings szerdán Londonban bemutatott helyzetértékelésében. A nemzetközi hitelminősítő szerint a térségen belül a Mol-t érintheti a leginkább az uniós intézkedés, és a magyar cégnek beruházásokra lehet szüksége az átálláshoz.

Az e héten tartott EU-csúcsértekezleten megállapodás született az Oroszországgal szembeni hatodik szankciócsomagról, amely megtiltja az orosz nyersolaj és a kőolajtermékek uniós importját, bár a politikai megegyezés értelmében a csővezetéken szállított orosz nyersolajra ideiglenes kivétel érvényes.   

Az intézkedés várható piaci hatásairól összeállított szerdai tanulmányában a Fitch Ratings kiemeli, hogy a szankciónak jelentős hatása lesz a globális nyersolaj-kereskedelem áramlási irányára, mivel az Európai Unió teljes importjának hozzávetőleg 30 százalékát kell más térségekből, köztük a Közel-Keletről, Afrikából vagy az Egyesült Államokból beszerezni.   

A hitelminősítő adatai szerint a szankció - amely egyelőre a tengeri szállítású orosz nyersolajra és olajtermékekre terjed ki - naponta mintegy négymillió hordó importot érint; ez az EU-piacra irányuló teljes orosz import kétharmada.   

A Fitch tanulmánya szerint Szaúd-Arábiának napi kétmillió hordó, az Egyesült Arab Emírségeknek napi egymillió hordó tartósan kiaknázható kitermelési kapacitástöbblete van.   

Mindemellett Oroszország az európai exportból kieső mennyiség egy részét át tudja irányítani más piacokra, köztük Indiába és Kínába, amelyek máris növelik az orosz nyersolaj importját.   

A közel-keleti termelési kapacitástöbblet kiaknázása és az orosz export átirányítása középtávon várhatóan enyhíti a globális nyersolajellátásra nehezedő nyomást - áll a Fitch szerdai elemzésében.   

A hitelminősítő londoni iparági szakértői szerint ugyanakkor infrastrukturális korlátok, az orosz olajjal szembeni esetleges vásárlói tartózkodás, valamint logisztikai bonyodalmak - például az orosz nyersolajat szállító hajókra köthető biztosítások potenciális korlátozása - miatt nem feltétlenül lesz lehetséges az Oroszországban kitermelt nyersolaj és az orosz olajtermékek teljes mennyiségének átirányítása az EU-ból más piacokra.   

A Fitch Ratings közölte: becslése szerint mindezek figyelembevételével napi 2-3 millió hordó orosz nyersolajexport - a teljes az orosz olajtermelés hozzávetőleg negyede - tűnhet el a világpiacról 2022 végéig.   

A cég közölte: az általa minősítéssel ellátott olaj- és földgáztermelők osztályzatait ciklusonként állapítja meg, és várakozása szerint az olajárak középtávon csökkenésnek indulnak, ezért az általa 2022-re várt magas olajárszint nem eredményez portfóliószintű pozitív minősítési lépéseket.     

A hitelminősítő szerint ugyanakkor az orosz olaj importjára kirótt EU-tilalom a térségen belül a Mol-t érintheti a legnagyobb mértékben, mivel a magyar olaj- és gázipari cég Magyarországon és Szlovákiában is üzemeltet finomítókat.   

A Fitch Ratings adatai szerint a Mol által beszerzett olajnak jelenleg hozzávetőleg 70 százaléka érkezik Oroszországból vezetékeken, bár erre a szállítási módra az uniós tilalom átmenetileg nem vonatkozik.   

Beruházásokra lehet szükség az olajimport-infrastruktúra kiszélesítéséhez és a finomítók átalakításához annak érdekében, hogy e létesítmények könnyebb nyersolajtípusok feldolgozására is alkalmasak legyenek, bár e pótlólagos beruházások költségeit a magyar kormány vagy az Európai Unió részben vagy teljes mértékben finanszírozhatja - áll a Fitch szerdai elemzésében.   

A hitelminősítő megjegyzi: a Mol nyereségességének jelenleg jót tesz az a tény, hogy az orosz uráli olajtípust más referenciatípusokhoz képest jelentős árengedményekkel forgalmazzák.

Forrás: MTI

Tafedim tea

Igmándi Sajtműhely

WeblapWebáruház.hu

Map

free counters

Nézettség összesen

Cikk: 64 225 402 megtekintés

Videó: 38 470 949 megtekintés

MTI Hírfelhasználó

Látogatók

Összesen5891216

Jelenleg az oldalon

8
Online

Interreg CE1013 REFREsh