Robbanóanyagok nyomait találták lengyel pirotechnikusok a Szmolenszk mellett lezuhant kormánygép roncsain - írta kedden a Rzeczpospolita című napilap.

Az újság értesülései szerint a lengyel ügyészség és a miniszterelnök is ismeri a két hete befejezett helyszíni vizsgálatok eredményét, de a további eljárás ügyében még nem született hivatalos döntés.

A lengyel pirotechnikai vizsgálatot a lengyel ügyészség kezdeményezte, kevesellve a halál okának megállapításához az orosz fél által rendelkezésére bocsátott mintákat. Nem fogadta el az orosz záróvéleményt, arra hivatkozva, hogy az nem tesz eleget a szakmai elvárásoknak.

Az egy hónapig tartó újabb helyszíni vizsgálatban az ügyészek mellett a központi bűnügyi laboratórium és a központi nyomozó iroda szakértői vettek részt. Már az első mintavételnél kiderült, hogy mind a repülőgép burkolatán, mind annak belsejében - csaknem 30 ülésen -, illetve a katasztrófa helyszínén is trotil (TNT) és nitroglicerin nyomai találhatók.

Szakértők több hipotézist is figyelembe vesznek, köztük azt, hogy második világháborús robbanóanyagok maradványairól lehet szó, hiszen Szmolenszk mellett súlyos harcok dúltak.

Az 2010. április 10-én az oroszországi Szmolenszk mellett lezuhant lengyel kormánygép katasztrófájában Lech Kaczynski lengyel államfővel együtt 96 ember halt meg, köztük a lengyel politikai és katonai vezetés kiemelkedő képviselői.

Az esetet kivizsgáló, moszkvai székhelyű Államközi Repülésügyi Bizottság szerint a balesetért a gép legénysége a felelős.

A lengyel katonai ügyészség 2013 tavaszáig hosszabbította meg a lengyel társadalmat megosztó eset kivizsgálását, az ügy egyik fontos tanúja a napokban öngyilkosságot követett el.

Frissítés: Lengyel katonai ügyészség: nincs nyoma robbanóanyagnak a lezuhant kormánygépen

Lengyel pirotechnikusok nem találták robbanóanyagok nyomait sem a Szmolenszk mellett lezuhant kormánygép roncsain, sem a katasztrófa helyszínén - jelentette ki a varsói körzeti katonai ügyészség képviselője keddi sajtótájékoztatóján.

Az ügyészség ezzel cáfolta a Rzeczpospolita című napilap értesülését, amely szerint a roncsokon trotil és nitroglicerin nyomait találták lengyel szakértők.

A katonai ügyészség hangsúlyozta, hogy a katasztrófa helyszínének vizsgálatakor olyan műszereket használtak, amelyek jelzik vegyszerek, kozmetikumok vagy robbanóanyagok jelenlétét, ezért ez utóbbiak esetleges jelenléte majd csak az elmúlt hetekben felvett minták laboratóriumi vizsgálatának záró következtetései alapján állapítható meg.

Kiemelte, hogy a bizonyítékok nem utalnak külső beavatkozásra, vagyis nem igazolják a merényletre vonatkozó állításokat.

A Rzeczpospolita című napilap azt írta keddi számában: a két hete befejezett lengyel pirotechnikai vizsgálat során kiderült, hogy a 2010. április 10-én lezuhant lengyel kormánygép burkolatán, annak belsejében, illetve a katasztrófa helyszínén robbanóanyagok nyomai találhatók. A lap hangsúlyozta, hogy a szakértők több hipotézist is figyelembe vesznek, köztük azt, hogy második világháborús robbanóanyagok maradványairól lehet szó, hiszen Szmolenszk mellett súlyos harcok dúltak.

A szmolenszki katasztrófában Lech Kaczynski lengyel államfővel együtt 96 ember halt meg, köztük a lengyel politikai és katonai vezetés kiemelkedő képviselői.

Az esetet kivizsgáló, moszkvai székhelyű Államközi Repülésügyi Bizottság szerint a balesetért a gép legénysége a felelős. Az orosz jelentés szerint Andrzej Blasik, a lengyel légierő főparancsnoka és az elnök protokollfőnöke a biztonsági előírásokat megsértve a pilótafülkében tartózkodott a baleset időpontjában. Feltehetően nyomást gyakoroltak a pilótákra, hogy a szmolenszki légi-irányítók utasítása ellenére kíséreljék meg a leszállást, és ez vezetett a katasztrófához.

A lengyel katonai ügyészség 2013 tavaszáig hosszabbította meg a lengyel társadalmat megosztó eset kivizsgálását. Az ügy egyik fontos tanúja a napokban öngyilkosságot követett el.

Forrás: MTI

Tafedim tea

Igmándi Sajtműhely

WeblapWebáruház.hu

Map

free counters

Nézettség összesen

Cikk: 79 526 102 megtekintés

Videó: 52 192 997 megtekintés

MTI Hírfelhasználó

Látogatók

Összesen7461184

Jelenleg az oldalon

6
Online

Interreg CE1013 REFREsh