http://komlomedia.hu/fotokiallitas/14-iq-light/10333-eltitkolt-massziv-adatszivargas-utan-bezarja-kapuit-a-google#sigProId7c49feb96a
Csaknem 500 ezer felhasználó adatai kerültek rossz kezekbe, és a Google ezt megpróbálta elhallgatni. Most viszont minden kiderült, és ezzel együtt a cég le is lövi a Google+-t.
A Google az elmúlt években többször is megpróbált létrehozni olyan közösségi oldalt, amivel például a Facebook babérjaira törhetett volna, de a vállalat csak kudarcokat könyvelhetett el ezen a téren. Most a Google+ is lehúzza a rolót, ráadásul ez a szolgáltatás egy masszív adatszivárgást követően búcsúzik, így ha lehet, még rosszabb emléket hagy majd maga után.
A The Wall Street Journal hozta nyilvánosságra, hogy a Google korábban felfedezett a rendszerben egy olyan biztonsági rést, ami lehetővé tette külső alkalmazások számára, hogy érzékeny, privát adatokhoz férjnek hozzá. A vállalat információi szerint az adatszivárgás 2015 és 2018 között történt, és a hibát még márciusban fedezte fel és hárította el a keresőóriás, de erről a nyilvánosságot nem értesítette.
A most napvilágot látott beszámoló alapján közel 500 ezer (496 951) felhasználónak az adatai jutottak illetéktelenek kezébe a három éves időszak alatt. Belső dokumentumok szerint 438 olyan alkalmazást fedeztek fel a Google szakemberei, amik egy API-t kihasználva olyan dolgokhoz is hozzáférést szereztek, amiket a Google+ felhasználók nem szerettek volna megosztani.
A WSJ belső iratokra hivatkozva hozta napvilágra, hogy a regisztráltak teljes nevéhez, e-mail címéhez, születési időpontjához, neméhez, profilképéhez, lakhelyéhez, kapcsolati állapotához és foglalkozásához tudtak engedély nélkül hozzáférni a külsős fejlesztők által alkotott programok.
A Google elmondta, hogy igazán mély hozzáférést nem tudtak szerezni az illetéktelenek, szóval a Google+ rejtett posztjaihoz, a felhasználók privát levelezéséhez vagy éppen a G Suite tartalmakhoz senki nem férhetett hozzá. A cégnek főleg ez utóbbit érdemes hangsúlyoznia, ugyanis a G Suite komoly pénzt hoz a konyhára a vállalatnak, és minden bizonnyal nem szeretné, ha megrendülne a partnerek bizalma a szolgáltatás felé. Állítólag a megszerzett adatokkal semmilyen visszaélés nem történt, de persze ez minden bizonnyal sovány vigasz azoknak a számára, akiknek az adatai illetéktelenek kezébe jutott/juthatott a Google hibájából fakadóan. Az adatszivárgás egyébként valószínűleg csak azért nem öltött ennél súlyosabb mértéket, mert a Google+ gyakorlatilag kong az ürességtől a felhasználói tábort és a tartalmat tekintve egyaránt.
A 2011 nyarán indított közösségi oldal esetében bátran ki lehet jelenteni, hogy nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, soha nem lett igazán népszerű az emberek körében. A Google elárulta a döntéséről szóló blogbejegyzésében, hogy a felhasználóknak nagyjából a 90 százaléka a látogatások alkalmával csak átlagosan 5 másodpercet töltött az oldalon – valószínűleg eddig tart az értesítések megtekintése. És ha ehhez még azt is hozzávesszük, hogy a felhasználók száma sem ért el több mint hét év alatt említésre méltó szintet, akkor még rosszabb fény vetül a közösségi portálra. Legutóbb 2015-ben közölt statisztikai adatot a Google azzal kapcsolatban, hogy mennyien használják a szolgáltatást, akkor a tábora 111 milliónál tartott, és valószínűleg nem véletlen, hogy azóta nem is publikált frissebb információt ezzel kapcsolatban.
A keresőóriás 10 hónapot biztosít a felhasználók számára, hogy letöltsék az ott tárolt adataikat a közösségi portálról. A tervek szerint 2019 augusztusáig lehet hozzáférni a Google+ fiókokhoz és a hozzájuk kapcsolódó anyagokhoz. A rendszer minden érintettet időben értesíteni fog, és felhívja a figyelmet az adatok mentésére.
Zárásul azt még el kell mondanunk, hogy a vállalati szféra számára a Google+ elvileg továbbra is elérhető marad, ezen a szinten ugyanis nagy a népszerűsége, és pozitívak vele kapcsolatban a visszajelzések egyebek mellett a jó munkaszervezési lehetőségeknek köszönhetően. A vállalat elmondása alapján a Google+ közösségi termékként ugyan megbukott, de a cégek számára belső oldalként jól funkcionál, és ezt nem dobja el, hanem tovább viszi a Project Strobe keretében. Sőt mi több, rágyúr erre a területre, és a közeljövőben olyan megoldásokat fog bemutatni, amelyek már kifejezetten vállalati igényeket elégítenek ki a Google+ felületén.
Forrás: ipon.hu