http://komlomedia.hu/fotokiallitas/14-iq-light/15524-elindultak-az-elso-sofor-nelkuli-robottaxik-kinaban#sigProId3659f52668
A Baidu és a nagy tapasztalattal rendelkező Pony.ai megoldása kapta meg a szükséges engedélyeket.
A sofőr nélküli robottaxik egyre több országban jelenhetnek meg a világon, az Egyesült Államokban mostanra több ilyen szolgáltatás is kapott korlátozott engedélyeket, most pedig Kínában is kiadták az első kettőt. A Baidu és a Pony.ai rendszere, ami végül meggyőzte az illetékes hatóságokat az alkalmasságról.
A friss hír szerint a sofőr nélküli személygépjárművek Pekingben róhatják majd az utakat, de nem az egész városra vonatkozik az engedély, hanem a terület csak egy kisebb részére. 60 km2-nyi terültet járhatnak majd be a két vállalat által felkészített robottaxik. Yizhuangzhen városrészben lehet majd találkozni a cégek által üzemeltetett járművekkel. A régióban nagyjából 300 ezren laknak a beszámoló szerint, amiből azért egyértelműen érződik, hogy eléggé kicsi szeletét jelenti Pekingnek.
Ha minden a tervek szerint alakul, első körben 10 teljesen autonóm módon üzemelő autót fog forgalomba állítani a Baidu, a Pony.ai pedig 4 járműre vonatkozó engedélyt kapott. Mindkét vállalatnak nagyon komoly tervei vannak a jövőre vonatkozóan. Már most abban gondolkodnak, hogy bővíteni fogják a flottákat. A Baidu az induló „létszámot” a háromszorosára kívánja feltornászni rövid időn belül. A Pony-ai esetében ilyen célszámot egyelőre nem kaptunk.
Lényeges információ a mostani hír kapcsán, hogy Kína azért egyelőre csak úgy adta ki az engedélyeket, hogy felügyelő személynek azért lennie kell az autóban. Ebben az esetben kiemelendő, hogy nem sofőrről van szó, nem is kell a felügyelőnek a kormányhoz ülnie, lényegében teljesen mindegy, hogy hol tartózkodik a járműben, csak ott legyen. Ebben az esetben már csak azért kell a hús-vér ember, hogy műszaki hiba esetén be tudjon avatkozni, így például amennyiben lerobban az autó, akkor tudjon gondoskodni arról, hogy biztonságban kikerüljön a forgalomból, vagy ha balesetbe keveredik a jármű, tudjon intézkedni.
A Pony.ai és a Baidu is külön alkalmazást biztosít a robottaxit használni kívánók számára. Az előbbinél a PonyPilot Plus szolgál erre a célra, az utóbbi szoftvere pedig az Apollo Go appon keresztül teszi lehetővé a robottaxi rendelését. Szóval azok, akikért a robottaxi fog menni, pontosan tudják majd, hogy mire vállalkoznak, nem lesznek meglepett utasok, mikor egy sofőr nélküli autó megy értük. Ez lényeges azért, mert ma még egyáltalán nincs meg mindenkiben a bizalom az ilyen rendszerekkel szemben, a cégek pedig senkit nem akarnak akaratuk ellenére robottaxiba ültetni.
Érdekessége a mostani hírnek, hogy egyébként, akik a Pony.ai-t megalapították, azok korábban a Baidunál dolgoztak. James Peng és Tiancheng Lou 2016-ban hozott létre saját céget csak az autonóm közlekedésre fókuszálva. Mostanra a Pony.ai már a Toyota támogatásában fejleszt, és globálisan több helyen is dolgoznak robottaxikon. Sofőrrel már régóta vannak robottaxijai Kínában is. Szóval azért az illetékesek jól megnézték, hogy kinek adnak most ki olyan engedélyt, ami a vezető nélküli robottaxik elindításra nyújt lehetőséget.
Az Egyesült Államokban a Pony.ai már három kaliforniai városban is üzemeltet autonóm módon közlekedő járműveket úgy, hogy azokban már biztonsági személyzetnek sem kell jelen lennie. Bár most éppen fel van függesztve az engedélyük, miután az egyik autó felszaladt egy sávok közötti elválasztó szigetre az út közepén. Szóval a cégnek megvan már arra is a technológiája, hogy felügyelet nélkül boldoguljon, csak Kínában ezt egyelőre még elvárják a hatóságok, és nem indokolatlanul.
Az Egyesült Államokban Kalifornia az, ahol leginkább előre haladott a környezet ezeknek a járműveknek minden szempontból. Ott a Pony.ai mellett a Baidu is kapott már engedélyt a személyzet nélküli önvezető autó tesztelésére, de még csak egy városban. És, ha már itt tartunk, azért azt is meg lehet említeni, hogy az USA-ban a Waymo és a Cruise is üzemeltet mostanra egészen nagy flottákat robottaxiból.
Forrás: ipon.hu