http://komlomedia.hu/fotokiallitas/9-kulfold/5680-szabad-az-ut-az-onvezeto-teherautok-elott-az-usa-ban#sigProIdd55f4243d4
A Daimler autógyár bemutatta önvezető tehergépjárművét az Egyesült Államokbeli Hoover Dam-ben, amiből kitalálhatjuk, elsőként az amerikai utakon fog bemutatkozni.
Az Inspiration névre keresztelt robotjármű kevesebb balesetet, alacsonyabb üzemanyagköltséget és pihentebb sofőröket jelenthet a jövőben a teherfuvarozási üzletágban. A hasonló önrendelkezésű teherjárművek már foglalkoztatják a cégek fantáziáját egy ideje, különösen azokban az esetekben, amikor az adott jármű folyamatosan egy adott útvonalon közlekedik, vagy kevés emberrel, illetve más járművel találkozik. Több farmgazdaság használ önrendelkezésű arató-, vagy vetőgépeket, míg a Rio Tinto bányavállalat több mint 50 önvezetésű járművel szállítja a kitermelt vasércet Nyugat-Ausztráliában. Emellett az amerikai hadsereg is folyamatosan dolgozik a robot-teherautókon, amiket a háborús övezetekben vetnének be.
Az Inspiration azonban más, arra tervezték, hogy a főutakon, hagyományos autók és teherautók között közlekedjen. Nevada állam engedélyével ezt most már meg is teheti, ami nagy előrelépést jelent a szállítmányozó cégeknek, akik az államban nehezen találnak munkaerőt erre a kimerítő munkára. Ha beválik, újabb nagyméretű önvezető járművek követhetik, például szemétszállító teherautók és városi buszok.
Az önrendelkezésű teherautók számos előnyt hordoznak magukban. Az egyik ilyen az üzemanyag takarékosság, mivel automatikájuk finomabb gyorsulást és lassulást biztosít, mint amit egy embertől megszokhatunk a volán mögött. Több teherautó konvojban történő közlekedésre programozása is hasznos lehet, csökkentve a légellenállást a vezérjármű mögött haladók esetében, ami összességében ugyancsak alacsonyabb fogyasztást jelent. A teherautók képesek lennének az egymással való kommunikációra, jelezve, hogy lassítani, vagy gyorsítani fog a konvoj, emellett együttműködhetnek a rakodásoknál használt robotrendszerekkel. A hollandiai Rotterdamban a hajókról robotdaruk emelik ki a konténereket, megfelelő sorrendben rakva le önjáró szállítóeszközök segítségével. Tavaly Hollandia ötéves tervet jelentett be az ország felkészítésére az olyan járművek üzemeltetésére, mint az Inspiration.
Az önvezető teherautók támogatói általában a biztonságot hangsúlyozzák érveléseikben. Egy tanulmány szerint a közúti balesetek 90 százalékát emberi hiba okozza, aminek jelentős részét ki tudná iktatni a mesterséges intelligencia. "Egy autó soha nem fárad el. Nincsenek érzelmei, amikor egy szakítás után hazafelé vezet. Nem rúg be, nem lesz öreg és lassú" - érvelt Patrick Vogel, a berlini Freie Universitat szakértője.
Az Inspiration tudja, hogyan tartsa a sávot, változtassa sebességét és kerülje el az ütközéseket. A műszerfal fölött elhelyezkedő kamerája 100 méteres távolságot lát be, felismerve az útburkolati jeleket, míg radarrendszere 250 métert képes maga előtt monitorozni, észlelve a járműveket, amikre a teherautó valós időben reagál. Ezzel együtt nem hagynák teljesen vezető nélkül az új gépeket, továbbra is ülni fog egy ember a vezetőülésben, hogy átvehesse az irányítást vészhelyzet esetén.
Az intézkedés pont az önvezető teherautók elfogadását segítené, a szakértők azonban nem igazán örülnek a felemás megoldásnak. "Meg van a kockázata, hogy a sofőrök túlzottan függővé válnak a rendszertől, vagy megpróbálnak csalni egy kicsit és olyan helyzetekben is használni a rendszert, amire nem kellene" - mondta Steven Shladover, a kaliforniai Berkeley Egyetem kutatója. "Ha ez bekövetkezik, az biztonsági problémákat vethet fel." Akárcsak a többi önvezető teherautó, az Inspiration is még évekre van a kereskedelmi megjelenéstől, azonban már megkapták az első rendszámtáblákat. A tesztekre Nevada állam útjain kerül sor, végre a valós világ adatait gyűjtve be, ami nagyban segítheti a további fejlesztéseket.
Addig azonban van pár fontos kérdés, amire pontot kell tenni. Még nem tisztázott, hogyan kezeljék a biztosítók az önvezető járműveket, avagy kit okoljanak egy közúti balesetért. Az sem egyértelmű, milyen hosszú távú hatásai lehetnek a hagyományos teherautók lecserélésének az új, mesterséges intelligenciával rendelkező változatokra - különös tekintettel a sofőrök állásaira, vagy a közúti forgalomra épülő üzletekre, éttermekre, motelekre.
Forrás: sg.hu Kattintson ide...