http://komlomedia.hu/interreg-refresh2020/10-belfold/15578-augusztusban-elindulhat-a-teherforgalom-a-szeged-roszke-szabadka-vasutvonalon#sigProIdb187f15509
A vágányok, váltók és a szükséges építmények elkészültét követően, augusztus elejétől elindulhat a tehervonatok közlekedése Szeged, Röszke és Szabadka között, hogy kerülőutat biztosítsanak a Budapest-Kelebia vonal felújításához szükséges vágányzár idejére - tájékoztatta a MÁV Kommunikációs Igazgatósága pénteken az MTI-t.
A közlemény szerint a Szeged-Röszke vonalon hétfőn a világ egyik legnagyobb vasútépítőgép-gyártója, a Plasser & Theurer által épített SMD-80-as típusú vágányépítő és átépítő géplánc állt munkába. A 13 kilométernyi pálya felújítását hatékonyabbá és gyorsabbá tevő munkagép műszakonként akár 1,5-2 kilométernyi vágányt képes átépíteni.
A géplánc korábban például a Budapest-Hatvan és a Debrecen-Balmazújváros vonalszakaszok felújításán is dolgozott. A vágányátépítést egyetlen munkafázisban, folyamatosan végezi, a rendszer ráadásul 120 méteres úgynevezett hosszúsínek beépítésére is alkalmas.
A közlemény idézi Homolya Róbertet, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatóját, aki kifejtette, a Szegedet Röszkével és Szabadkával összekötő vasútvonal a felújítását követően jelentős szerepet tölthet be a határmenti terület gazdasági-társadalmi fejlődésében.
A személyszállítás megindítását követően, 2023 őszétől sűrűbbé, gyorsabbá és kényelmesebbé válik a vonatforgalom Szeged és az észak-bácskai települések között. A villamosítás és a korszerűsítés révén pedig még környezetkímélőbbé válik a vasúti közlekedés a térségben - mondta a közlemény szerint.
A tervek szerint július végéig kiépül a vasúti pálya, augusztus 1-jétől megindul a tehervonat-forgalom a Szeged-Röszke-Szabadka vonalon, biztosítva a Budapest-Kelebia vonal korszerűsítése miatt szükséges vágányzár idejére a megfelelő kerülőutat. A teljes felújításig - biztosítóberendezés és villamosítás nélkül - csak korlátozott, éjszakai tehervonat-közlekedést engedélyeznek. Napközben, 8 és 18 óra között tovább folytatódnak a felújítási munkálatok a 2023 őszére tervezett átadásig, amikor a személyszállítás is újraindulhat - írták.
A felújított, villamosított pályán óránként 120 kilométeres sebességgel közlekedhetnek majd a vonatok, egyes, rövidebb szakaszokon óránként 80 kilométer lesz a megengedett sebesség.
A beruházás részeként a röszkei állomás vágányhálózatát is korszerűsítik. Új megállóhelyet hoznak létre Szeged-Szentmihály településrészen; itt és Röszkén magasperonnal, akadálymentesítéssel, modern esőbeállókkal, P+R és B+R parkolókkal, padokkal, valamint korszerű utastájékoztatással teszik vonzóbbá a vasúti utazást. Röszkén új állomásépületet emelnek. Az összes megépülő váltót fűtéssel látják el. A vasúti üzemet a felújított szegedi forgalomirányítási központból távvezérlik majd.
A fejlesztés összekapcsolódik a szerbiai oldalon, Horgostól Szabadkáig zajló felújítással. A személyszállítás színvonala ezáltal jelentősen javul, sűrűbbé válik Szeged és az észak-bácskai települések között. Szabadka és Szeged között a határrendészeti vizsgálattól függően várhatóan 30-50 perc lesz a menetidő - áll a közleményben.
Forrás: MTI