Megkezdődött a közösségi közlekedési díjrendszer átalakítása. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerdai "Lépések a rugalmasabb közösségi közlekedési díjrendszer kialakításáért" című közleménye szerint szeptembertől indulnak a változások. Ennek egyik eleme, hogy kezdetben korlátozott körben bevezetésre kerül a minőségi autóbuszos felár, melynek hatására az autóbuszos közlekedés minden viszonylaton drágább lesz, mint a pótjeggyel növelt vasúti tarifa. A tárca tájékoztatása szerint a szolgáltatók bevételei 3 milliárd forinttal növekedhetnek és a költségvetés terhei kis mértékben csökkenhetnek.

"A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a közlekedési társaságokkal kötött közszolgáltatási szerződésekben határozhatja meg a tarifákat. A díjrendszer megkezdődött átalakítása a helyi igényekhez, a fizetőképes kereslethez és a szolgáltatási színvonalhoz rugalmasabban alkalmazkodó tarifaszintek kialakítását célozza. A véglegesítés alatt álló szerződésmódosítások 2012. szeptember elsejével léphetnek életbe" - olvasható a tárca közleményében.

A minisztérium tájékoztatása szerint "az átalakítás első lépcsőjében az eddig egységes tarifarendszert - a személyszállítási törvénynek megfelelően - országos, elővárosi és regionális szolgáltatásokra bontott elemek váltják fel, döntő részben változatlan díjtételekkel". "Az új felosztás a későbbiekben lehetőséget nyit többszintű díjszabás alkalmazására az eltérő minőségű szolgáltatások igénybevételekor" - vetíti előre a tárca.

"Az emeltszintű országos vonatjáratokon (IC, EC, EN stb.) fizetendő pótjegy díja az utazási távolsággal arányosan, a menetjegyek övezeti besorolásához igazodva nő. A kiegészítő díj a 280 kilométernél rövidebb utazások esetében a jelenlegi, 400 forintos szint alatt marad. Így több vidéki megyeszékhely és a főváros közötti utazás is olcsóbban tehető meg szeptembertől az IC és EC járatokon" - tájékoztat a minisztérium.

A közleményből az is kiderül, hogy "a kezdetben korlátozott körben bevezetendő minőségi autóbuszos felár szintén a távolsági övezettel arányosan nő". "A közúti díj ezzel összességében minden viszonylaton drágább lesz, mint a pótjeggyel növelt vasúti tarifa. A magasabb autóbuszos díj bevezetésével megszűnik a vasút versenyhátránya az emelt szintű szolgáltatások területén. A kedvezőbb áraknak köszönhetően az utasok nagyobb arányban választhatják az IC és EC vonatokat" - magyarázza az NFM a változások lényegét.

A minisztérium tájékoztatása arra is kitér, hogy "a helyközi díjszabás 5 kilométeres díjtétele évek óta növekvő mértékben marad el a helyi közlekedési tarifák alapszintjétől, a helyi vonaljegyek összege már több településen meghaladja a 10 kilométeres helyközi jegy árát is". Ezért a jegyek esetében megszűnik az 5 kilométeres tarifa "a tarifarendszerek közötti feszültségek feloldása érdekében". "A helyközi bérletek változatlanul kiválthatók a legalacsonyabb díjövezetre is, így a napi rendszerességgel kis távolságra utazók kiadásai nem nőnek" - teszi hozzá a tárca.

A módosítások hatására az NFM előzetes becslései szerint évi 3 milliárd forinttal növekednek a szolgáltatók bevételeit, ezzel kismértékben csökkennek a költségvetés terhei is. "A bevezetett változtatások utasforgalomra gyakorolt hatásait a szaktárca legkorábban fél év múlva felméri, majd a tapasztalatok alapján megteszi az esetleg szükséges korrekciókat" - vetíti előre a közlemény.

"A tarifarendszer módosítása elősegíti az utazási igények kötöttpályás közlekedés felé irányítását, a helyközi közösségi közlekedés versenyképességének javítását. A szolgáltatással arányos díjszintek érdekeltté teszik a szolgáltatókat a magasabb színvonalú kínálat kialakításában és fenntartásában" - vélekedik a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

Forrás: portfolio.hu