http://komlomedia.hu/interreg-refresh2020/14-iq-light/12060-tanul-a-hibaibol-egy-robot#sigProId0943c0de9d
Mindez az alkalmazott mesterséges intelligenciáknak köszönhetően valósul meg.
A Leedsi Egyetem munkatársai egy gépet olyan különleges szoftverrel egészítettek ki, amely kétféle mesterséges intelligencián alapul és lehetővé teszi, hogy a robot tanuljon a hibáiból. Az új program segítségével a gép képessé vált arra, hogy egy rendezetlen környezetben, például egy raktár polcán vagy egy nagy méretű hűtőszekrényben bizonyos objektumokat megtaláljon és mozgasson. Amennyiben a tárgyakat nem tudja közvetlenül elérni, akkor eltávolítja az útjában lévő akadályokat. A kutatók célja az volt, hogy a robotot bizonyos fokú önállósággal lássák el azért, hogy egyes helyzetekben, amelyeket korábban még nem élt meg, képes legyen megoldani a kijelölt feladatot.
Matteo Leonetti kutatásvezető kiemelte, hogy a gépek normális esetben azokban a dolgokban, amelyek az emberek kiválóak, nem teljesítenek túl jól. Az emberek például nagyon rugalmasak, viszont egy robot, ha nem tudja elérni a célpontját, akkor kénytelen tervet készíteni, hogy miként tudjon mégis eredményt elérni. Amennyiben a terv kész, akkor végrehajtja azt. Amennyiben így is kudarcot vall, akkor egészen addig kell a tervét módosítania, amíg végül sikerrel jár. Ehhez rendkívül nagy számítási teljesítmény kell, mert minden egyes tervmódosítás hosszú számolási szünetet eredményez.
Leonetti és kollégái, Mehmet R. Dogar és Wissam Bejjani az automatikus tervezés nevű mesterséges intelligencia eszközt integrálták egy gépbe. Az új módszerrel a robot látta a megoldandó problémát a kamerája segítségével. Ezután működésbe lépett a fedélzeti számítógépe és szimulálta az egyik megoldási lehetőséget. Amennyiben a szimuláció nem volt sikeres, akkor módosította a tervet és újabb szimulációt futtatott le. A folyamat egészen addig tartott, amíg a szimuláció nem volt sikeres.
A szakemberek emellett a felerősített tanulás nevű mesterséges intelligencia eszközt is alkalmazták. Az utóbbi regisztrálta a kísérletek számát és segített kiszűrni a tévedéseket, miközben eltárolta az egyes próbálkozások részleteit, hogy egy hasonló helyzet ne ismétlődhessen meg. Ezzel párhuzamosan az eszköz a sikeres kísérleteket is feljegyezte, mert azok szintén hasznosak a jövő szempontjából. A kidolgozott módszerrel a feladatok kijelölése és megoldása között eltelt időt a tizedére sikerült csökkenteni.
Forrás: sg.hu / leeds.ac.uk / arxiv.org