http://komlomedia.hu/interreg-refresh2020/14-iq-light/15551-egy-uj-meghajtas-lehetove-teszi-a-zero-kibocsatasu-setahajozast#sigProId69c3a97dd9
A sétahajózás közismerten rendkívül környezetszennyező. A hatalmas úszó hotelek folyamatosan járatják óriási motorjaikat, és szennyezik a környezetet.
A világ egyik legrégebbi környezetvédelmi szervezete, a német NABU becslése szerint egy közepes méretű tengerjáró hajó akár 150 tonna üzemanyagot is képes felhasználni naponta, ami annyi részecskét bocsát ki, mint egymillió autó.
A folyékony sóolvadékos tóriumreaktorral (MSR) felszerelt tengeri hajók képesek megszüntetni ezt a helyzetet. Ezek az úszó erőművek ugyanis áramot termelnek az akkumulátoros sétahajók új fajtájának feltöltéséhez. Ez a norvég Ulstein vállalat elképzelése, amely bemutatta az Ulstein Thort, egy 149 méteres, 3R (utánpótlás, kutatás és mentés) koncepcióhajót, azzal a céllal, hogy megvalósítsa a "nulla károsanyag-kibocsátású sétahajózást".
A megvalósíthatóság demonstrálására az Ulstein kifejlesztette az ULSTEIN SIF koncepciót is, egy 100 méter hosszú, 160 fő befogadására képes, nulla károsanyag-kibocsátású expedíciós tengerjáró hajót. Ezt az 1C jégtörő osztályú (0,4 méter vastag jégig használható) hajót úgy tervezték, hogy a következő generációs akkumulátorokkal működjön, és a Thor segítségével a tengeren legyen feltölthető - írja a The Engineer portál.
Az Ulstein vezérigazgatója, Cathrine Kristiseter Marti nyilatkozatában elmondta: "Megvannak a céljaink, az ambícióink és a környezetvédelmi kényszer, hogy átálljunk a nulla károsanyag-kibocsátású üzemmódra, de eddig nem volt rá megoldásunk. Úgy gondoljuk, hogy a Thor lehet a keresett válasz. A Thor lényegében egy lebegő, többcélú erőmű, amely lehetővé teszi az új akkumulátoros forradalmat."
A vezérigazgató kifejtette, hogy az expedíciós sétahajók egyre távolabbi és környezeti szempontból érzékeny területeken tevékenykednek. Ugyanakkor az iparágra egyre nagyobb nyomás nehezedik a különböző érdekeltek részéről, hogy a természetet megőrizzék úgy, ahogy van, és szüntessék meg a körutazások környezeti hatásait. A Thor lehetővé teszi az energia és az ellátmányok helyszíni feltöltését, miközben olyan technológiával van felszerelve, amely megkönnyíti a mentési műveleteket, illetve kutatási feladatokat is végez. "Ez tulajdonképpen a fenntartható és biztonságosabb műveleteket támogató infrastruktúra kulcsfontosságú darabja. A Thor szó szerint képes megváltoztatni az egész iparágunkat" - tette hozzá.
A vállalat szerint a tóriumban hatalmas potenciál rejlik a tiszta alternatív üzemanyagokat kereső tengeri ipar számára. Az MSR-ek úgy működnek, hogy a tóriumot folyékony sóban oldják fel. Az így létrejövő láncreakció felmelegíti a sót, gőzt termel, amely egy turbinát hajt meg és villamos energiát állít elő. Bár a szárazföldi fejlesztések jól dokumentáltak, a tiszta tengeri energia előállításában rejlő lehetőségeket még nem építették be a hajók tervezésébe.
Jan Emblemsvåg professzor, a Norvég Tudományos és Technológiai Egyetem munkatársa elmondta: "Az MSR-eknek óriási a potenciáljuk a tiszta hajózás lehetővé tételében. Sok a bizonytalanság a jövőbeli üzemanyagokkal kapcsolatban, de itt van egy bőséges energiaforrás, amely megfelelő megközelítéssel biztonságos, sokkal hatékonyabb, olcsóbb és kisebb környezeti lábnyomú lehet, mint bármely létező alternatíva. Az én szemszögemből nézve ezt látom a legéletképesebb, és potenciálisan az egyetlen hiteles megoldásnak a nulla kibocsátású flotta számára, amely kereskedelmi feltételek és költségszintek mellett működhet. A Thor koncepció pontosan az a fajta innováció, amelyre szükségünk van a fenntartható sikerhez a tengeren" - állította.
A Thor koncepció helikopterállványokat, tűzoltó berendezéseket, mentőgémeket, munkahajókat, autonóm felszíni járműveket és légi drónokat, darukat, laboratóriumokat és egy előadótermet tartalmaz. A Sif expedíciós sétahajó 80 utas és 80 fős személyzet befogadására alkalmas, és csendes, nulla károsanyag-kibocsátású expedíciós hajóutakat kínál távoli területekre, többek között az Északi-sarkvidék és az Antarktisz vizeire.
"Itt két koncepció van egybegyúrva, hogy bemutassuk a tisztább, biztonságosabb és fenntarthatóbb utat a sétahajók tulajdonosai és üzemeltetői számára, nem is beszélve a tengerészetről általában. A Thor és a Sif azt mutatja be, hogy mi lehetséges, ha új irányból közelítjük meg a kihívásokat" - mondta Øyvind G. Kamsvåg, az Ulstein vezető tervezője.
Forrás: computerworld.hu / theengineer.co.uk