http://komlomedia.hu/interreg-refresh2020/14-iq-light/7096-vezeto-nelkuli-telekocsi-lehet-a-jovo-kozlekedesi-eszkoze#sigProId0da826e8c5
A fuvarmegosztás hatékonyabb eszköz lehet a forgalmi dugók megelőzésében, mint a tömegközlekedés.
Miközben a taxisok világszerte hevesen tiltakoznak ellene, a tengerentúlon a közösségi közlekedés szervezői azon tűnődnek: talán az online fuvarmegosztás adhatja a jövő közlekedésének alapját.
A Wall Street Journal nemrég a fuvarmegosztó és telekocsi rendszerek eddig tapasztalt és várható hatásait vizsgálta az amerikai nagyvárosokban.
Óriási fejlődés küszöbén állhat a modern közlekedés a telekocsi (carpool) szolgáltatások, a fejlődő technológia és az okos közlekedési rendszerek megjelenésével - írja a gazdasági napilap.
A sok vitát kavart Uber és más (Lyft, Wingz, Sidecar) cégek mobilalkalmazás segítségével hozzák össze utasaikat civil sofőreikkel, de ezzel párhuzamosan a telekocsi rendszereiket is tesztelik és fejlesztik. (A telekocsi rendszer nem tévesztendő össze az Uber alapszolgáltatásával.)
Ezek a szintén mobiltelefon alapú szolgáltatások egy időben, egy irányba tartó idegenekből állítják össze az autók utasait, amik így modern iránytaxiként működnek.
Az első tapasztalatok Amerikában a profi közlekedésszervezőket is meggyőzték, akik már tanulmányozzák az Uber és a Lyft alkalmazásait.
A két vállalat fuvarmegosztásai több egyénileg megtett utat váltanak ki, mint a tömegközlekedés, így alkalmas eszközt jelenthetnek a torlódások megelőzésére – fogalmaz a Wall Street Journal cikke.
Az amerikai tömegközlekedési szövetség (American Public Transportation Association) a módszereket megvizsgálta, és jelentésében ezeket a hivatalos közösségi közlekedés döntéshozóinak figyelmébe ajánlotta.
A Lyft egy pilot programot indított márciusban (Lyft Carpool) San Francisco tágabb környezetében (San Francisco Bay Area), a 101-es főút hírhedten zsúfolt szakaszán a nagyváros és a Szilícium-völgy között.
A program utazókat utazókkal hoz itt össze, nem pedig sofőrökkel. Az így megtöltött kocsik használhatják a telekocsi-sávokat, melyek bővítését már kezdeményezte a cég az illetékeseknél.
A napilapban idézett közlekedési szakértő szerint az ilyen alkalmazások jól kiegészítik a közösségi közlekedést, segítenek elvinni az embereket a legközelebbi megállóhelyhez.
Az Uber állítja: szolgáltatásai máris érzékelhetően csökkentették a torlódásokat a nagyvárosokban.
Működése első nyolc hónapjában az uberPOOL csaknem 8 millió autó-mérföldet váltott ki Los Angelesben, ami 1400 tonna CO2-kibocsátást jelentett volna.
Az USA-ban az uberPOOL-al a cég számításai szerint 100 millióan utaztak 2014 augusztusi bevezetése óta. Los Angelesben, New Yorkban, Chicagóban és San Franciscóban összesen naponta 100 ezer embert szállítanak.
A Dél-kaliforniai Egyetemen számítógépes modellek segítségével próbálják megtervezni a jövő közlekedését, melyek fontos elemei a mobilalkalmazások, a közösségi média és a forgalom-előrejelzés.
Reggelente automata, vezető nélküli járművek veszik majd fel az embereket a házuk előtt, és egy valós idejű közlekedésfigyelő szoftvert használva viszik el őket a munkahelyükre, majd onnan haza – vázolja a jövőt Cyrus Shahabi, az egyetem informatika professzora.
A taxis tiltakozások, állami tiltások ellenére a pénzügyi világban egyre komolyabban veszik a fuvarmegosztó cégeket.
Nemrég az Apple egymillió dollárért vásárolt tulajdonrészt az Uber kínai vetélytársánál, a Dibinél, az Uber szerverszolgáltatásiért pedig licitharcot vívott a Microsoft, a Google és az Amazon.
Forrás: hirado.hu / The Wall Street Journal