http://komlomedia.hu/interreg-refresh2020/11-komlo/14072-hogyan-kozlekedunk-kozlekedjunk-komlon-3-resz#sigProId4fbf4c61d2
Vajon mire elég 9 másodperc – szemben a két perccel?
Gondolkodtak már Önök gépkocsivezetőként azon, hogy vajon mire elég 9 másodperc? Vélhetően nem sokan vannak, akik megtették ezt. Talán a ritka (vagy manapság egyre inkább gyakori ) kivételek közé tartoznak azok a sofőrök, akik Komlón Mecsekjánosi felől közelítik meg a Berek utcai kereszteződést…
Itt ugyanis olyan „meglepetésben” részesülnek, melyben a legtapasztaltabbaknak is alig-alig van részük az ország más településein…
Egészen biztosra vehetjük, hogy nincsen észszerű magyarázat arra, milyen ok miatt biztosít mindössze 9 másodperces zöld utat a Kossuth Lajos utca-Berek utca kereszteződésében működő fényjelző készülék azoknak, akik Kenderföld felől igyekeznek a belváros, vagy Szilvás irányába…
Ez az idő már eleve rendkívül rövid, de a helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a piros jelzés alatti másfél percnyi várakozás közben a vezetők egy része „elkalandozik” és akkor sem indul el haladéktalanul, amikor ezt már megtehetné. Mi is történik ilyenkor?
Ha a sor (időben) megindul, az első 2-3 jármű még átér a szabad jelzésen. A harmadik, negyedik már „necces” azaz, félig sárga, félig piros lámpa alatt fog áthaladni (vagy nemes egyszerűséggel „bátran” áthajt a piroson.) A többiek pedig várnak az újabb zöldre – ez azonban nem kimondottan barátságos időt jelent…
Helyszíni méréseink szerint ugyanis nem kevesebb, mint 90 másodpercet kell várni a következő zöld jelzésre! Aztán ha ez megjelenik, újabb 2-3-4 jármű mehet tovább úti célja felé.
Csakhogy az ominózus elágazásban a személyautókon kívül autóbuszok, a kőbányába igyekvő és egyéb más áruszállító kamionok, tehergépkocsik is szép számmal közlekednek, ami egyben azt jelenti, hogy a jelenlétük (nehézkesebb elindulásuk és hosszabb méretük okán) tovább csökkenti a szabad áthaladásra rendelkezésre álló időt.
Nyilván nem egyszerű egy kereszteződés forgalmát előre „kitalálni”, és ehhez igazítani a jelzőlámpák periódus-idejét.
Ma, a XXI. század 20-as éveiben azonban már léteznek olyan műszaki megoldások, melyekkel precízen felmérhető az adott útszakasz terheltsége és a lámpaváltások ideje ennek függvényében változtatható.
A komlói járművezetők azonban szinte kivétel nélkül azt szeretnék, ha ezek a fényjelző készülékek végre eltűnnének a Berek utca – Kossuth Lajos utca, valamint a Pécsi út – Kossuth Lajos utca kereszteződéséből…
Hogy mi indokolja ezt, arról sorozatunk következő részéből kaphatnak információt.
Most legyen elég az a néhány felvétel, melyek az ominózus kereszteződésekben készültek, s amelyeken jól látszik a járművek szinte végeláthatatlan sora…