A Hitachi által kifejlesztett megoldás kvarcüveg lapkákba kódolja a digitális információkat, amelyek aztán szinte korlátlan ideig megőrződnek.

Az eljárás során lézerrel égetik be az adatokat bináris formában tároló pontvonalat a kvarcüvegbe, amelyből optikai mikroszkóppal lehet kiolvasni az adattartalmat – közölte Hiroaki Nakanishi, a Hitachi vezérigazgatója. Az így kezelt üvegnek egy sor pozitív tulajdonsága van, hiszen vízálló, ellenáll a különféle vegyianyagoknak, érzéketlen a rádióhullámokkal való besugárzásra, akár 1000 Celsius fok hőmérséklet-emelkedést is átvészel, azaz évmilliókig megőrizheti az adatokat, kivéve, ha az üveg összetörik.

A prototípus négyrétegű 2x2 centiméteres üveglapka, 40 megabájt adat tárolására képes négyzethüvelykenként, ami megfelel egy hagyományos audio-CD adatsűrűségének. A kutatók azonban közölték, hogy képesek lesznek további rétegeket hozzáadni a tárolóeszközhöz, amivel megnövelhetik a kapacitását.

A jelenlegi legfejlettebb tárolóeszközök négyzethüvelykenként akár egy terabitnyi adatot is képesek rögzíteni. Csakhogy ezek az adatok (bár nem valószínű, de) 10-15 év múltán elveszhetnek, így újra el kell menteni őket. A Hitachi új technológiája, ha eléri a szükséges kapacitást, olyan adattárolási opció lehet, amely hosszú ideig nem fog elavulni.

Az adatok elvesztésének esélye egyre nagyobb, ahogy mind több adat keletkezik, különösen az olyan eszközöknél, mint a CD-k vagy a hagyományos merevlemezek, amelyeknek az élettartama viszonylag rövid. Ha az utókornak szeretnénk valamit tartósan (szinte kőbe vésve) megőrizni, akkor tartósabb megoldásokat kell keresnünk – mondta Kazuyoshi Torii az AFP hírügynökségnek.

A technológia részleteit a szeptember 30-án kezdődő nemzetközi optikai memória szimpóziumon mutatják be.

Forrás: computerworld.hu

Tafedim tea

Igmándi Sajtműhely

Zanzibar Guru

WeblapWebáruház.hu

Map

free counters

Nézettség összesen

Cikk: 49 681 163 megtekintés

Videó: 28 780 393 megtekintés

Látogatók

Összesen5224604

Jelenleg az oldalon

4
Online

Interreg CE1013 REFREsh